דילוג לתוכן העיקרי

בבא מציעא | דף עב | גביית קרן של הלוואה בריבית

"תנו רבנן: שטר שכתוב בו רבית – קונסין אותו, ואינו גובה לא את הקרן ולא את הרבית, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים: גובה את הקרן ואינו גובה את הרבית".

הגמרא מסבירה שלדעת רבי מאיר "קנסינן היתרא אטו איסורא": מאחר שהמלווה עבר על איסור ריבית, קונסים אותו שלא יוכל לגבות מן הלווה אפילו את הקרן, דהיינו אפילו את סכום ההלוואה. חכמים לא קיבלו גזֵרה זו, ולדעתם אף אם המלווה עבר על איסור ריבית, אין להפקיע את מה שמגיע לו כדין.

התוספות על אתר (ד"ה שטר) העלו ספק עקרוני בהבנת דעתו של רבי מאיר. לדעת הריב"ם, דינו של רבי מאיר הוא דין בהלכות שטרות: מאחר שיש בשטר ריבית, הריהו פסול, ואי אפשר לגבות בו אפילו את הקרן. עם זאת, אנו יודעים שהמלווה נתן ללווה מעות, ולכן הוא יכול לגבותן שלא בשטר. כידוע, ההבדל בין גבייה בשטר לגבייה שלא בשטר הוא באפשרות לגבות נכסים משועבדים של הלווה. נמצא שעל פי הריב"ם, כל חידושו של רבי מאיר הוא שאי אפשר לגבות את החוב מנכסים משועבדים אלא רק מנכסים בני חורין.

התוספות עצמם שללו את עמדתו של הריב"ם וקבעו שגזרתו של רבי מאיר נוגעת לעִסקה כולה: הואיל והמלווה החליט לקחת ריבית, העסקה כולה פסולה, ולכן אין הוא יכול לגבות אפילו את מה שהִלווה. כמובן, על פי גישה זו גזרתו של רבי מאיר קיצונית הרבה יותר. אומנם מצינו בכמה מקומות שהתורה קונסת את מי שעבר על איסור (כגון תשלומי כפל בגנבה ותשלומי אונס ופיתוי), אבל רבי מאיר, על פי התוספות, אינו עוסק בתשלום אלא בעיקול ממונו של המלווה: הוא מסר מעות ללווה, וודאי שעל פי דין הוא רשאי לקבלן, ואף על פי כן הוא לא יקבל אותן, משום שעבר על איסור.

להלכה נפסק כחכמים (כמבואר בתוספות ד"ה קונסין). אלא שגם בדעת חכמים יש מקום לספק מקביל לזה שהעלו התוספות בדעת רבי מאיר. על פי דרכו של הריב"ם, חכמים – החולקים על רבי מאיר – מתירים לגבות את הקרן אפילו מנכסים משועבדים, באמצעות השטר. [יש בכך קושי, שהרי העדים החתומים על שטר שיש בו ריבית הם עוברי עבירה, הפסולים לעדות, ואם כן, השטר צריך להיות פסול. התוספות הציעו לכך תירוצים שונים, ואין כאן המקום להרחיב בהם]. ברם על פי דעת התוספות אפשר לומר שחכמים מודים ששטר הריבית בטל ומבוטל, ולא התירו אלא לגבות את הקרן מנכסים בני חורין, כדין מִלווה על פה. גם בעניין זה נפסקה הלכה כדעה המקלה: השולחן ערוך (חושן משפט נב, א) פוסק שאפשר לגבות את הקרן אפילו מנכסים משועבדים.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)