דילוג לתוכן העיקרי

בראשית | היום החמישי

קובץ טקסט

פס' כ-כג:

   

1.      השוה בין האמירה שבפס' כ לקיום שבפס' כא. מדוע נתייחדו התנינים מכל הרמש? עי' בדברי 

      הרמב"ן על פס' כא. השוה גם לאמור בשמות ז ט-יא. תהלים עד יג וברד"ק שם. עי' גם ביחזקאל

      כט ג .  

2.      עי' בדברי רש"י לפס' כד והשוה לדבריו בפס' יד. מדוע אם כן, לא נבראה הארץ כולה ביום

אחד? עי' במשנה אבות פרק ה משנה א. האם תוכל להציע כיוון אחר?

עי' בתיאור הבריאה של פרק ב. השוה בינו לבין תיאור הבריאה בפרקנו והענק לכל תיאור כותרת משלו. אילו צדדים בבריאה מדגיש פרק ב?

באופן כללי ניתן לומר שפרק ב מתמקד בעיקר בבריאה כפי שהתרחשה מן היום הרביעי ואילך. כאן מתעצבת חלוקה ברורה בין הימים ראשון שני ושלישי לימים רביעי חמישי ושישי.

בעיון עמוק יותר מסתבר שהחלוקה בנויה ביחס ישיר. כל יום בקבוצה הראשונה (ימים א,ב,ג) מוצא לו בן זוג בקבוצה השניה (ד,ה,ו). למשל: היום הראשון שעוסק בבריאת האור מוצא את בן זוגו הוא היום הרביעי שעוסק בבריאת המאורות. כמו כן היום השני שעוסק בבריאת הרקיע והבדלת המים מוצא את בן זוגו הוא היום החמישי שעוסק בבריאת שרץ המים והעוף על פני הרקיע.

ניתן לתמוך חלוקה גם מראשיתו של פרק ב. כיצד? עי' גם בבראשית רבה פרשה יא.

לאחר עיון בפרק ב, והבנת החלוקה ייתכן וניתן להבין היטב את ההדרגתיות שבבריאה עליה דובר בראשית השאלה. כיצד? מהו המסר שהתורה באה להעביר כאן? עי' בבראשית ו פס' ה-יב.

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)