דילוג לתוכן העיקרי

בראשית | תולדות למך, ובני האלוהים

קובץ טקסט

פרק ו:

לעת עתה נדלג על 'ספר תולדות אדם' עד לפרק ה פס' כח העוסק בתולדות למך – אותו פגשנו לאחרונה בפרק ד פס' יט-כד.

1.      מה ניתן להסיק מן העובדה שסיפורו של למך משותף הן לסיפור קין והבל והן לסיפור נח

והמבול?

2.      נעיין בפרק ו פס' א-ח. האם תוכל לשים לב לאיזו שהיא מסגרת ביחידה? מהי? מה משמעותה?

3.      התבונן בפס' א-ד. פרשה זו סתומה וענייניה עלומים. הגדר לעצמך מבחינה עניינית מה בדיוק לא ברור ביחידה.

4.      חוץ מן התיאור הפנטסטי של היחידה תגובתו של הקב"ה למתרחש אינה ברורה. עי' בדברי רש"י על אתר. האם תוכל להגדיר מה הבעיה בתיאור מעשיהם של בני האלהים ובנות האדם? עי' בדברי רש"י לפס' ב ד"ה מכל

5.      שאלה נוספת היא כאמור: אם ה'חוטאים' היו 'בני האלהים' מדוע הקב"ה מסיק את מסקנותיו כלפי האדם? גם על שאלה זו עונה רש"י בפס' ב ד"ה בני.

6.      נסה לחשוב מניין שואב רש"י את דבריו? עי' עיון מדוקדק בלשון פס' ב. התוכל להיזכר בלשון דומה בסיפורים קודמים?

7.      נציג את המשוואה בטבלה:

חטא עץ הדעת

חטא בנות האדם ובני האלהים

ו וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל. 

 

וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים עַל-הָאָדָם לֵאמֹר  מִכֹּל עֵץ-הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל.  יז וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ  כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת. 

וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה

 

 

 

וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ.

 

לא מן הנמנע לשער כי הדמיון הלשוני בין שני החטאים הביא לתובנה של רש"י בפס' ב ד"ה מכל, והוא שבני האלהים לקחו גם מה שלא הורשה להם וזה כשלעצמו החטא.

8.      עדיין נותרה בעינה השאלה מה הביסוס לדברי רש"י שאכן מדובר כאן בבני אדם ולא במלאכים כפי שאכן נראה ממספר מקומות בתנ"ך (איוב א,ו; שם ב,א; שם לח,ז). עי' בספר שמואל ב פרק ז פס' יד ונסה להשיב על שאלה זו. עי' גם בתהילים פרק ב פס' ז ובפס' יב ובדברי האב"ע שם. עי' גם בתהלים פב פס' ו.

האם הינך נשאר בקושי מסויים למרות זאת? מהו?

9.      עי' בפס' ד. שתי קריאות אפשריות קיימות לפס' זה. מהן? עי' בדברי רש"י. האם תוכל להציע קריאה אחרת?

10.  מה משמעו הביטוי 'אנשי השם'? עי' בספר במדבר פרק טז פס' ב. לעומת זאת עי' בספרנו בפרק יא פס' ד. האם תוכל להציע קשר אחר לביטוי הנ"ל? עי' גם בדברים ט פס' א-ב.

שים לב לכינוי נוסף של אותם נפילים בפסוק ד. עי' גם בפרק י פס' ח-י. מהו התיאור שנתכנה בו נמרוד? היכן ישב? האם לדעתך עובדה זו מחזקת את השערתנו שאותם גבורים ונפילים 'אנשי השם' המדוברים בפרקנו קשורים גם לאנשי המגדל בפרק יא?

11.  עי' בפס' ה-ח. מה היחס בין פרשיה זו לקודמת?

 

 

12.  עי בטבלה המובאת:

 

א-ד

ה-ח

א וַיְהִי כִּי-הֵחֵל הָאָדָם, לָרֹב עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה; וּבָנוֹת, יֻלְּדוּ לָהֶם. 

ה וַיַּרְא יְהוָה, כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ,

ב וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם, כִּי טֹבֹת הֵנָּה; וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים, מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ.

וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם.

  ג וַיֹּאמֶר יְהוָה, לֹא-יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם, בְּשַׁגַּם, הוּא בָשָׂר; וְהָיוּ יָמָיו, מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה.

  ו וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ.  ז וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה, עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם:  כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם.

לב וַיְהִי-נֹחַ, בֶּן-חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד נֹחַ, אֶת-שֵׁם אֶת-חָם וְאֶת-יָפֶת.

ח וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה.  {פ}

 

 

א.      עמוד על משמעות היחס בין הטור הימיני לשמאלי.

ב.      איזה פסוק ביחידה נשאר מיותם? מה מיקומו של הפס' ביחס לשתי היחידות. מה תוכל להסיק מכך?

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)