דילוג לתוכן העיקרי

גיטין | דף יח | נמצא אחד מהם קרוב או פסול בשטר

הגמרא בסוגייתנו עוסקת במקרה שבו הבעל מבקש שיחתמו על הגט עדים נוספים, מלבד שני העדים הדרושים לצורך קיום הגט. לדעת רבי יוחנן העדים הנוספים נדרשים 'משום תנאי', כלומר רק שני עדים מעידים על הגט עצמו והעדים האחרים נדרשים רק כדי לקיים את תנאו של הבעל, ולכן אינם צריכים להיות עדים כשרים. לעומת זאת, לדעת ריש לקיש גם העדים הנוספים מעידים על הגט, ולכן עליהם להיות כשרים. אם גט שחתומים עליו שני עדים כשרים כשר, מדוע אם יוסיפו עליהם עדים פסולים הגט ייפסל?

רש"י (ד"ה נמצא) מסביר שהימצאותם של עדים פסולים בתוך כת העדים פוגעת בשלמותה של הכת ופוסלת את העדות, אך הסבר זה נוגע לעדות בעל פה, שבה אכן עד קרוב או פסול פוסל את העדות כולה, ואילו סוגייתנו עוסקת בעדות בשטר. הקישור בין עדות בכתב לעדות בעל פה עשוי להתאים לשיטת בעלי התוספות (בבא בתרא עז ע"ב ד"ה חוזר) ששטר פועל כעדות אלא שהוא בכתב, אולם מדברי הרמב"ן (שם), "אם רצה חוזר דספר מקנה בעינן ועדים שליחותו הן עושים", עולה הסבר שונה: שטר אינו עדות אלא הגדרה משפטית שונה ונפרדת שבה נותן השטר מתחייב למקבל השטר, ולפי זה אין מקום להחיל על שטר את דין 'נמצא אחד מהם קרוב או פסול'.

יתר על כן, הפסול בסוגייתנו אינו מבוסס על כך שהכת פסולה אלא על חסרון מספר העדים שהבעל קבע כתנאי לגט, ולפי זה שטר רגיל, שלא נעשה בו תנאי מיוחד, כשר אם הוא עומד בדרישת הסף של שני עדים כשרים אף אם נוספו עליהם עדים קרובים או פסולים (וכן עולה מדברי הגמרא בבבא בתרא קסב ע"ב).

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)