דילוג לתוכן העיקרי

גיטין | דף עו | אם לא באתי

סוגייתנו עוסקת באדם שנתן גט לאשתו והתנה שיחול אם הבעל לא יחזור עד זמן מסוים. הספק מתעורר במקרה שהבעל מת קודם קיום התנאי: האם האישה נחשבת מגורשת כבר מעתה, או שיש להמתין עד תום הזמן שנקבע, משום שרק אז התנאי מתקיים בפועל?

התוספות (ד"ה דהא) הסבירו שהעמדה שלפיה האישה יכולה להינשא רק בתום הזמן מבוססת על החשש שמות הבעל לא יתפרסם ברבים, ומתוך כך עלולים אנשים לטעות ולהתיר לאישה שקיבלה גט כזה להתחתן אף כשבעלה לא מת.

בירושלמי (ז, ג) מובא נימוק שונה:

"רבי יוסי אמר: אסורה להינשא, אני אומר נעשו לו ניסים וחיה".

אולם למרות האמונה המושרשת בתחיית המתים, במקומות אחרים לא מצאנו שיקול מעין זה. אפשר שהסיבה לחשש זה במקרה שלנו מבוססת גם על סברתו של הר"ן (לט ע"א בדפי הרי"ף), שהסביר שחלות הגט תלויה בדעת הבעל: כיוון שברור שהבעל התכוון שהגט יחול רק לאחר הזמן שקבע, ולא הביא בחשבון את האפשרות שימות, יש לצרף את החשש לתחיית המתים ואת כוונתו המשוערת של הבעל ולמנוע את נישואי האישה קודם הזמן, שהרי סוף סוף עדיין לא התקיים התנאי שנקבע.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)