דילוג לתוכן העיקרי

פרק ו | 1 | האיש הנביא כנקודת מפנה

 

עיונים בספר שופטים

האיש הנביא כנקודת מפנה

סיפור גדעון פותח בתיאור נתינת ישראל ביד מדין בעקבות חטאיהם; וכפי שכבר ראינו בעבר, ככל שמתקדמים בספר, העונש מחמיר והולך. ששה פסוקים מפורטים הוקדשו לתיאור העונש, והדבר מבליט את קושי השעבוד. הפסוק "וַתָּעָז יַד מִדְיָן עַל יִשְׂרָאֵל" (ו', ב), מזכיר את הצלחתו של עתניאל, השופט הראשון: "וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם" (ג', י), והדבר מדגיש את ההיפוך שחל בישראל, ממנצחים למנוצחים. תיאור השעבוד מסתיים, כרגיל, בזעקת ישראל לישועה, וזו נכפלת בפסוק הבא, הפותח את דברי האיש הנביא: "וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'. וַיְהִי כִּי זָעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' עַל אֹדוֹת מִדְיָן..." (שופטים ו', ו-ז).

 

החזרה מגבירה את המתח לקראת הבאות. מתוך השוואה לסיפורים הקודמים ידוע לקורא שלאחר הזעקה אמורה לבוא ישועה, והנה ה' שולח איש נביא אל בני ישראל (פס' ח). כזכור, בסיפור הקודם הופיעה לאחר תיאור הזעקה אישה נביאה, שהקימה מושיע בשליחות ה'; לפיכך אנו מצפים גם כאן לשמוע שהאיש הנביא יקים מושיע. מפתיע, איפוא, לגלות כי האיש הנביא אינו מקים מושיע לישראל, אלא רק מוכיח אותם: "כֹּה אָמַר ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם וָאֹצִיא אֶתְכֶם מִבֵּית עֲבָדִים. וָאַצִּל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד כָּל לֹחֲצֵיכֶם וָאֲגָרֵשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם וָאֶתְּנָה לָכֶם אֶת אַרְצָם. וָאֹמְרָה לָכֶם – אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם, לֹא תִירְאוּ אֶת אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר אַתֶּם יוֹשְׁבִים בְּאַרְצָם – וְלֹא שְׁמַעְתֶּם בְּקוֹלִי!" (שופטים ו', ח-י).

 

 

דברי הנביא בהקשרם, לאחר זעקת ישראל לישועה, הם למעשה תגובתו של ה' לזעקה, ונועדו דווקא להבהיר לישראל מדוע ה' לא יושיע. ה' דרש מישראל שלא לעבוד אלהים אחרים, ומשדרישה זו לא התקיימה, מדוע שה' יושיעם? נראה אם כן שזעקת ישראל נענית בשלילה. עם זאת, ניתן אולי למצוא בדברי הנביא רמז לעם: אם יחזרו בתשובה ולא ייראו את אלהי האמורי, או-אז ה' יושיעם!

הבניגוד לסיפורי השופטים הקודמים (עתניאל, אהוד ודבורה), אשר התמקדו רק בתיאור ישועת ה' הגדולה, סיפור גדעון פותח בדיון על חטאי ישראל, ודיון זה ימשיך לאורך הסיפור, כפי שיוצג להלן. זו הפעם הראשונה בסיפורי השופטים, בה בני ישראל נדרשים לחזור בתשובה כתנאי מקדים לישועה. אך דא עקא, הדרישה לחזרה בתשובה כתנאי מקדים לישועה עומדת לכאורה בסתירה לפסוקים הבאים, בהם ה' דווקא כן ישלח מושיע לישראל בדמותו של גדעון, למרות שישראל לא עזבו את הבעלים! כדי לענות על הקושי הזה, יש לעיין בסיפור הקדשת גדעון; את זאת נעשה בפעם הבאה.

נריה קליין

 

 

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)