דילוג לתוכן העיקרי

ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה

קובץ טקסט

בכל יום, בברכת 'אהבת עולם' ('אהבה רבה' לאשכנזים) לפני קריאת שמע, אנו מבקשים: "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה". 'לשמור' משמעותו לא לעבור על מצוות לא-תעשה. 'לעשות' פירושו לקיים מצוות עשה. אם כן, מה כוונת 'לקיים'? לכאורה, הקיום כלול בשמירה ועשייה!

נוכל להבין את כוונת ה'קיום' על פי הפסוק המופיע בפרשתנו: "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם ואמר כל העם אמן" (דברים כז, כו). באחד מפירושיו לפסוק מביא הרמב"ן את הירושלמי בסוטה (פרק ז הלכה ד): "אשר לא יקים – וכי יש תורה נופלת? רבי שמעון בן יקים אומר: זה החזן; רבי שמעון בן חלפתא אומר: זה בית דין של מטן; דמר רב יהודה ורב הונא בשם שמואל: על הדבר הזה קרע יאשיהו ואמר עלי להקים; אמר רב אסי בשם רבי תנחום בר חייא: למד ולימד, ושמר ועשה, והיה סיפק בידו להחזיק ולא החזיק - הרי זה בכלל ארור. ידרשו בהקמה הזאת בית המלך והנשיאות, שבידם להקים את התורה ביד המבטלים אותה, ואפילו היה צדיק גמור במעשיו והיה יכול להחזיק התורה ביד הרשעים המבטלים אותה - הרי זה ארור, וזה קרוב לענין שפירשנו".

הירושלמי טוען שאפילו אדם שלמד ולימד, שמר ועשה, אך לא 'הקים' את התורה בקרב אנשים אחרים – הרי הוא נקרא "ארור". מה פירוש להקים? הכוונה היא להעלות את קרן התורה בפני המבטלים אותה, כלשון הירושלמי. לקרב לבבות לערכי התורה ולמסרים האלוקיים והקדושים הנמצאים בה. אמנם הירושלמי דורש זאת רק ממלך ונשיא, אולם ברור שכל אדם מחוייב בהקמת התורה, בהתאם לרמת יכולתו להשפיע על סביבתו. לזאת אנו מתפללים בברכת אהבה – שנוסף לשמירה ולעשייה, הקב"ה יתן בליבנו בינה גם בהקמת התורה.

כפי שמלמדים אותנו חז"ל, לפני כל "ארור" ישנו "ברוך" מקביל. יהי רצון שנזכה להיות בכלל "ברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם".

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)