פרשת כי תבוא
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב עזרא ביק פרשת כי תבוא 01- פרשת השבוע
הרב אלחנן סמט וידוי מעשרות (כ"ו, יב-טו) 01- פרשת השבוע
הרב חנוך וקסמן טקס האבנים 01- פרשת השבוע
הרב תמיר גרנות פרשת כי תבוא - פרשיות מקרא ביכורים ווידוי מעשרות למה דווקא שתי הפרשיות (מקרא ביכורים וביעור מעשרות) האלה נבחרו להיות המסיימות את נאום המצוות של משה? האם הן קשורות למצוות המופיעות בסוף פרשת כי תצא? מהו מיקומן הטבעי במהלך הספר? האם מצוות אלו נמצאות כאן בגלל חובת ה'אמירה' הייחודית להן? מהו תוכן האמירה בכל אחת מהמצוות האלו? כיצד הן קשורות לתפילה? 01- פרשת השבוע
הרב אלחנן סמט פרשת כי תבוא - הברית משני צדי הירדן המאמר עוסק ביחס בין הבריתות השונות המוזכרות בפרשתנו: ברית הקללות והברכות והברית של תחילת פרשת ניצבים מחד, והברית שנכרתה בהר גריזים והר עיבל מאידך. 01- פרשת השבוע
הרב אלחנן סמט פרשת כי תבוא - ביכורים מצד אחד, נראה שמצו?ת הביכורים היא אחת ממצוות ה'ראשית': תרומה, ראשית הגז וכו'. מצד שני, יש במצווה זו הרבה הלכות המייחדות אותה: מקרא ביכורים, החובה להביאה דווקא משבעת המינים, ועוד. מהו טעמה המיוחד של מצו?ת הביכורים? 01- פרשת השבוע
הרב יהודה ראק פרשת כי תבוא - תיארוך הנאום המרכזי של ספר דברים בפרשה זו מסיים משה את דבריו לבנ`י. המפרשים נחלקו באשר לתיארוך הדברים, מקום התרחשותם והחלטת משה לצוות את המצוות אשר עולות בנאומו דווקא בזמן זה. 01- פרשת השבוע
הרב אמנון בזק אבנים גדולות ואבנים שלמות משה מצווה את בני ישראל שלאחר הכניסה לארץ יקימו אבנים גדולות ויכתבו עליהן את כל התורה, ויקימו מזבח אבנים ויעלו עליו עולות ושלמים. כיצד קושרת התורה בין שני הציוויים? מה המשמעות של כתיבת התורה על האבנים? האם קיים יהושע את הציוויים בדיוק כשם שתוארו בתורה? 01- פרשת השבוע
הרב יואל בן נון האם ייתכן חורבן שלישי? קריאת הברכות והקללות לפי שיטת רמב"ן בפירושו לתורה במקומות רבים מפרש הרמב"ן את התורה בפרשנות היסטורית. בשיעור נסקור דוגמאות שונות לכך, ונעמיק בפרשנותו ההיסטורית לברכות והקללות בויקרא ובדברים. מתוך כך, נציין גם את ההשלכות העקרונית לימינו. 01- פרשת השבוע
הרב תמיר גרנות פרשת כי תבוא - בין ברית סיני לברית ערבות מואב מהי המשמעות הנבדלת של שתי הבריתות: ברית סיני וברית ערבות מואב, ומדוע דרשה התורה שתי בריתות, ולא אחת? ברית סיני עומדת על האידיאה של השראת השכינה וברית ערבות מואב עומדת על הרעיון של בחירת ישראל ועליונותו על העמים. גם ב`להיות לך לאלוקים` קיים הבדל בין הבריתות. בברית סיני זה שכר על שמירת הברית ואילו בערבות מואב זהו מעשה הבא מצד העם. הבדל ישנו גם בתפיסת ארץ ישראל. תפקידה של הארץ לפי תפישת הברית בספר ויקרא היא להיות מכון לשכינה. בדברים הארץ היא השכר הטוב שהעם מקבל על שמירת הברית. 01- פרשת השבוע
הרב מאיר שפיגלמן פרשת כי תבוא - מעמד הברכה והקללה מעמד הברכה והקללה והציווי על הקמת מצבת האבנים מעלים מספר שאלות: האם נצטוו ישראל להקים מצבה אחת או שתיים? מה נצטוו לכתוב על האבנים? מדוע צוו לטוח אותם בסיד? 01- פרשת השבוע
הרב יאיר קאהן ברית ערבות מואב פרשת הברכות והקללות, המופיעה בפרק כ"ח, נחתמת בפסוק: "אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה לכרות את בני ישראל בארץ מואב מלבד הברית אשר כרת אתם בחרב" (דברים כ"ח, ס"ט) פסוק זה, המכנה את פרשת הברכות והקללות "דברי הברית", מחבר בין ברית ערבות מואב (הברכות והקללות של פרשת כי תבוא) לבין הפרשה המקבילה ב'בחוקותי' (ויקרא כ"ו). אם כן, עיוננו בברית ערבות מואב יתחיל בסיכום קצר של ברית סיני. כאשר עסקנו בפרשת בחוקותי, הראינו כיצד הצרות מתקדמות שלב אחרי שלב, בסדר ברור – מן הקל אל הכבד, כאשר כל שלב מוגדר על ידי פסוק המפריד בין השלבים. כך נאמר: "ואם עד אלה לא תשמעו לי ויספתי ליסרה אתכם שבע על חטאתיכם" (ויקרא כ"ו, י"ח) התורה מתחילה בצרות שאין בהן סכנת מוות, וממשיכה אחר כך באסונות חמורים יותר המסכנים חיים. בהמשך, התורה מתארת פלישת כוח אויב שלא רק זורעת מוות, אלא אף פוגעת בריבונות ישראל. רשימת הקללות נגמרת בחורבן המקדש וגלות ישראל מארצו. 01- פרשת השבוע
הרב שמעון קליין פרשת כי תבוא - אבנים מספרות עם מעבר הירדן, מצטווה ישראל להקים אבנים ולכתוב עליהן את 'דברי התורה הזאת'. את מה משרתת העמדת האבנים? מהי המטרה בכתיבת התורה עליהן, ומה פשר הסיד? שני תיאורים הם בכתוב, ובעיוננו נבקש להבין מה מקופל בכל אחד מהם. 01- פרשת השבוע
הרב מרדכי סבתו פרשת כי תבוא - והשיבך ה' מצרים באוניות את עיוננו הפעם נקדיש לבירורו של הפסוק החותם את רשימת הקללות: `והשיבך ה' מצרים באניות בדרך אשר אמרתי לך לא תֹסיף עוד לראֹתהּ והתמכרתם שם לאֹיביך לעבדים ולשפחות ואין קֹנֶה` (כ`ח, סח). בעיון נעמוד על חריגותו וייחודו של פסוק זה ועל משמעותו. 01- פרשת השבוע
הרב אמנון בזק פרשת כי תבוא - הברכה והקללה ורשימת ה'ארורים' מה היו ה`ברכה` וה`קללה` שניתנו על הר גריזים? האם היו אלה רשימת ה'ארורים' שבתחילת הפרשה, או השכר והתוכחה שבסופה? מהו היחס בין שתי הפרשיות הדומות הללו? האם המחוייבות לקיום המצוות נובעת רק מהשכר המובטח לנו אם נקיימן ומהעונש המאיים עלינו אם נעבור עליהן? 01- פרשת השבוע
הרבנית שרון רימון פרשת כי תבוא - הברכות והקללות על פי השקפת רמב`ן 01- פרשת השבוע
הרב נחמיה רענן תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב בעלי המוסר על פרשת השבוע
הרב נחמיה רענן עבדו את ה' בשמחה חסידות לפרשת שבוע
הרב משה ליכטנשטיין פרשת כי תבוא - הפטרת כי תבוא בהפטרת `קומי אורי` מדובר על שינוי בסדרי הטבע בעתיד לבוא והארת הצדיקים באור ה', האור הגנוז כשבעצם כל העם יהיה בדרגה רוחנית גבוהה `ועמך כולם צדיקים`. כחלק משינוי סדרי הטבע מתהפך יחסם של הגויים לישראל ומציאותם ההיסטורית הופכת להיות כפופה לישראל וכמשרתים אותם. בתקופה זו יהיו כל מעייניה של האנושות נתונים להכרת ד' כאורו של עולם. עיון בהפטרות
הרב אהרן ליכטנשטיין פרשת ביכורים מצות הביכורים מזכירה לאדם שכל כולו תלוי בקב`ה, ובלעדיו אין לו כל קיום. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין מצוות ביכורים מצוות היכורים באה להתמודד עם השינוי הקיצוני שעוברים בנ`י בכניסה לא`י. היא באה ללמד אותם לעמול קשה על מנת ליצור, ומצד שני מחזקת את הבנתם שכל אשר יש להם הוא מאת ה'. אותה גישה קיימת גם בימים נוראים. מצד אחד תלותינו הגמורה בהקב`ה, ומצד שני אנו אלא שממליכים את הקב`ה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל על היהודים והיהדות ניתן היה לחשוב כי הקללות והברכות יגרמו לכך שעמ`י יעבדו את ה' מתוך פחד. אך זו לא המטרה. המטרה היא ליצור מערכת של קשר אמיתי שלא ניתן לניתוק. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שיחה לפרשת כי-תבוא - הכרת טובה הפרשה פותחת במצוות ביכורים. רש"י במקום כותב שהדבר נועד להטמעת ערך הכרת הטוב. הרב עמיטל זצ"ל מרחיב על מידה זו של הכרת הטוב, וטוען שבדורנו, לא עליה לבדה אמורה לעמוד אמונתנו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל תוך וקליפה השקר הוא סתירה ליהדות. היהדות דוגלת בקילוף הקליפות והגעה לאמת. הבצל מסמל את השקר- שתחת קליפותיו אין דבר. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב ברוך גיגי ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה בתפילה אנו מבקשים `תן בליבנו... לקיים..` מה הוא לקיים? בניגוד ל`לשמור ולעשות` הנוגעים לפרט בלבד, לקיים מתיחס לפרט בתוך החברה. על הפרט המאמין לקרב את התורה אל אלו הרחוקים ממנה ולהפיץ אותה הלאה ממנו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח

עמודים