דילוג לתוכן העיקרי

סיום הדף היומי, תשס`ה - רבי מאיר שפירא ניצח את מייקל ג'ורדן

רבי מאיר שפירא ניצח את מייקל ג'ורדן

היום מסיימים עשרות-אלפי יהודים את לימוד הש"ס. מחר יתחיל אי"ה הסבב השנים-עשר של לימוד הדף היומי. כמצטרף טרי (שנה וחצי בלבד), אני ממליץ בחום על מסגרת זאת, וזאת משמונה נימוקים.

הראשון - אם כולם אומרים, כנראה שזה נכון. מסגרת הדף היומי היא המסגרת הלימודית הכי מצליחה בעולם. בכל רחבי הגלובוס פזורים אנשים רבים מאוד הלומדים 'דף יומי'. קשה לפספס את הנוכחות המרשימה של הלומדים, בייחוד כיוון שבשנים האחרונות גדל מספר הלומדים בצורה אסטרונומית. מסגרת ענקית כזאת, חייבת להיות דבר טוב. העובדה שכל כך הרבה אנשים, מכל כך הרבה מקומות, מכל כך הרבה שכבות, ובמשך כל כך הרבה שנים - לומדים בהתמדה, מעידה יותר מכל נימוק שׂכלי אחר, על התועלת המרובה שבמסגרת.

השני - קיום המצווה שמוטלת על כל יהודי ללמוד את כל התורה. הגר"מ פייינשטין (אג"מ יו"ד ח"ד סי' לו אות ט) כתב בתשובותיו: 'שיש מצווה על כל אחד מישראל ללמוד את כל התורה כולה... והיינו שצריך להשתדל שילמוד בכל יום פרק אחר... וכשהתחילו להתרשל, הונהג ע"י הגאון ר' מאיר שפירא שיהיה דף יומי כללי קבוע בכל העולם. שבלימוד זה מקיימין לימוד כל תורה שבע"פ".

השלישי - מחוייבות. אין מסגרת שממחישה את המחוייבות ללימוד יותר מהמסגרת של הדף היומי. השעון דופק - גם כשמחתנים את הבן וגם ביום העצמאות, גם במילואים וגם כשיש לחץ בעבודה. פספסת יום - תרגיש בכך מייד. אתה בפיגור של דף. בניגוד לתחומים אחרים, לא ניתן לרמות את עצמנו. אנו יודעים בדיוק היכן אנו נמצאים וכמה למדנו. כך מתמסרים ללימוד בצורה אמיתית.

הרביעי - ידע. גם אם לא מבינים הכל, וגם אם זוכרים מעט מאוד, מקבלים במסגרת הזאת מושגים רבים מאוד. ייתכן שלא נזכור את כל מהלך הסוגייה, אבל נצא עם ידע רב ומקיף של כללים והלכות, שבפעם הבאה שניתקל בהם - הם לא יהיו סינית עבורנו. הדף היומי מזכה אותנו בהיכרות עם עולם התורה. גם אם לא נזכור דבר, לפחות פגשנו את התורה.

החמישי - אמצעי עזר. אדם הרוצה ללמוד אבל זקוק לאמצעי עזר, ימצא במסגרת זו כמות אדירה של אמצעים. רשת שיעורים ענפה הפזורה בכל מקום, שיעורים באמצעות האינטרנט, דפי עזר לסיכום ולהבנה, ועוד אמצעים שונים ומגוונים הפזורים כיום בשטח.

השישי - כל ישראל חברים. בכל מקום בארץ שאליו נגיע, קיים שיעור בדף היומי. גם אם ניקלע לעיר לא מוכרת וגם אם ניסע ברכבת, תמיד נוכל למצוא שיעור או חברותא ללימוד.

השביעי - רכישת כלים ללימוד גמרא. מי שרץ בכל יום קילומטר, ידע בסוף לרוץ מהר. העובדה שאנו לומדים בכל יום דף גמרא משפרת בטווח הרחוק את יכולת הלימוד שלנו.

השמיני - סיפוק. לימוד הדף היומי גורם לנו להתרומם מעל שגרת היום-יום. בנוסף לעיסוקי העולם הזה (החשובים לכשעצמם, כמובן), אנו מצליחים להספיק דברים נוספים. הדף היומי מצליח להרחיב את תחום העיסוק שלנו גם לעולמות רוחניים יותר.

אחת המסיבות לסיום הקודם של הש"ס התקיימה ב'מדיסון סקוור גרדן'. למרבה ההפתעה, כל הכרטיסים אזלו חצי שנה לפני האירוע, בעוד שאפילו כרטיסים למשחקי N.B.A. שבהם שיחק מייקל ג'ורדן היו אוזלים רק חודש או חודשיים לפני. מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין העיר פעם, שבמאבק הזה בין רבי מאיר שפירא מלובלין, מייסד הדף היומי, לבין מייקל ג'ורדן, ניצח דווקא הרב הזקן.

 

בבית המדרש הוירטואלי מתפרסמים מדי יום דפי עזר ללימוד ולחזרה על הדף היומי, של הרב עמיחי גורדין.

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)