דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף כא | אין עבד עברי נרצע

כחלק מהדיון בדיני רציעה בסוגייתנו מובאים דברי חכמים שאומרים כי "אין עבד עברי כהן נרצע"; על פניו היה נראה לומר שכשם שבדיני יעוד וגרעון כסף רק כאשר ניתן לקיים אותן ישנה מכירה, גם בדין רציעה רק מי שניתן לקיים בו דין זה תהיה בו מכירה. אף על פי כן אנו למדים שגם מי שאינו ראוי לרציעה נמכר.

רבי אלחנן וסרמן כתבו שמדובר בסוג של קניין חדש ולא המשך של הקניין שהיה בתחילה ומשום כך מי שאינו ראוי לרציעה בכל זאת נמכר. כעין דבריו אנו למדים גם מדברי הרב אברהם ישעיהו קרליץ ובדבריו התלבט האם יכול להרצע גם לאחר שש שנים ועד אז הוא יהיה נחשב לבן חורין; כלומר כדברי המשנה שאומרת "הנרצע נקנה ברציעה" ולמעשה אפשר להבין שעד הרציעה אין הוא קנוי.

אפשר וניתן להציע הסבר נוסף לפי שיטת חכמים (לעיל דף יד עמוד ב) שיש עבד עברי – המוכר עצמו לגוי וזה נעשה אף ללא רציעה; כמו כן, גם אשה אינה נרצעת. אפשר שמכך ניתן ללמוד שחכמים לא ראו את הרציעה כמעכבת וזאת בשונה מהדינים הנזכרים לעיל שכן אין דין של מכירת אמה עבריה ללא יעוד או דין של מכירה ללא אפשרות של גרעון. 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)