דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף יא | בנותיו של רבי ינאי

לאורך המסכת מציגה הגמרא דרכים שונות ומשונות שבהן יכולה אישה להתקדש. בסוגיות רבות מתעוררת השאלה אם האישה מוסמכת להחליט בעצמה מה היא מעוניינת לקבל תמורת הקידושין או שמא יש אמות מידה קבועות המגדירות את התמורה הראויה לקידושין.

שאלה זו מתעוררת גם בסוגייתנו, שבה מסבירה הגמרא כי דעת בית שמאי, שאישה מתקדשת בדינר ולא בפרוטה, נובעת מ'הכבוד העצמי' של האישה, שאינה מוכנה למסור עצמה לקידושין עבור הסכום הזעום של פרוטה. במהלך הדיון מזכירה הגמרא את בנותיו הנכבדות של רבי ינאי (הרי"ד בתוספותיו מציע שאין הכוונה לחכם רבי ינאי, אלא "'ינאי' גרסינן, והוא ינאי המלך"), שלא יסכימו להתקדש אפילו בדינר אלא רק בסכום נכבד יותר – "תרקבא דדינרי".

הראשונים נחלקו בביאור מסקנת הסוגיה ביחס לאותן בנות. לדעת רש"י, בנותיו של רבי ינאי אכן לא יתקדשו בפרוטה או בדינר אלא רק בסכום גדול יותר (אלא אם כן יביעו הסכמה מפורשת לקידושין בסכום קטן). התוספות חלקו על רש"י וטענו שאם כן, "נתת דבריך לשיעורין" – אם כל אישה מוסמכת לקבוע בעצמה מהו הסכום הראוי לה לפי כבודה, אי אפשר לקבוע סכום אחיד הראוי לקידושין! לפיכך פירשו התוספות שלדעת בית שמאי אפילו בנותיו של רבי ינאי מתקדשות בדינר. אם כן, רש"י מעניק לאישה סמכות רבה, ומאפשר לה לקבוע את הסכום היאה לה לקידושין, בעוד בעלי התוספות סבורים שיש אמת מידה אובייקטיבית הקובעת במה האישה מתקדשת, והיא מתאימה לכל הנשים – עשירות כעניות.

המחלוקת בין רש"י לתוספות מתעוררת גם בסוגיה אחרת. הגמרא בדף ג' קובעת כי "אשה בפחות משוה פרוטה לא מקניא נפשה", ומניסוח זה משתמע שמדובר בעובדה סובייקטיבית. ואכן, רש"י על אתר מפרש ש"גנאי הוא לה" להתקדש בפחות משווה פרוטה, ומשמע מדבריו שאם האישה תסכים למחול על כבודה היא תוכל להתקדש אפילו בפחות משווה פרוטה. התוספות מיאנו לקבל מסקנה זו, כשיטתם, שאישה אינה מוסמכת לקבוע בעצמה במה היא מעוניינת להתקדש, ועל כן הציעו לשנות את גרסת הגמרא (!) ולקבוע שאישה "בפחות משוה פרוטה לא מקניא", לאמור: יש אמת מידה אובייקטיבית שלפיה אישה אינה מתקדשת בפחות משווה פרוטה, אפילו היא מוכנה לכך.

כאמור, מחלוקת זו בין רש"י לתוספות משמעותית ביחס לסוגיות רבות, העוסקות כולן בזכותה של האישה להביע את דעתה בעניין התמורה המגיעה לה עבור הקידושין.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)