דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף נג | קידושין הבאים בעבירה

המשנה בדף נב ע"ב עוסקת באדם שקידש אישה בדבר שיש בו קדושה: קודשים, הקדש ומעשר שני. המשנה והגמרא דנות הן במקרה שבו היה ידוע לצדדים כי הקידושין נעשים בדבר קדוש הן במקרה שבו עובדה זו לא הייתה ידועה.

הגמרא בסוגייתנו מעלה שיקול מעניין ביחס למקרה שבו האישה לא ידעה כי האיש נותן לה חפץ של הקדש. נתינה זו תוביל לכך שאותו חפץ יצא לחולין, והדבר מוגדר כמעילה. והנה, אף שהמועל הוא האיש, שנתן לאישה את הכסף, ולא האישה עצמה, מעלה הגמרא את האפשרות ש"איהי לא ניחא לה דנתחיל הקדש על ידה", כלומר האישה אינה רוצה ליטול חלק בפעולה שיש בה מעילה, ועל כן אינה מעוניינת בקידושין בדרך זו.

מדברים אלו יצא הבית שמואל (אבן העזר כח, ג) לחדש יסוד גדול. השולחן ערוך שם (סעיף א) עוסק בדין קידושין בחפץ או במעות גזולים. מוקד הדיון בראשונים ובאחרונים בעניין זה נוגע לשאלת בעלותו של הגזלן על החפץ הגזול, אך הבית שמואל מעלה שאלה שונה לחלוטין: "ואם לא גילה לה דגנב, יכולה לומר 'אין רצוני להתקדש בגניבה', כמו שכתוב בש"ס בקידושין דף נ"ג". הבית שמואל לומד מסוגייתנו שבכל מקום שתהליך הקידושין כרוך בעבירה של האיש, יכולה האישה לתבוע את ביטול הקידושין!

האחרונים הקשו על דבריו שתי קושיות מרכזיות. הקושיה האחת היא שמפשטות הסוגיה עולה כי היסוד ש"לא ניחא לה" להתקדש באיסור לא נפסק להלכה, ועיין בשו"ת נודע ביהודה (מהדורא תניינא, אבן העזר סימן ע"ז) שדן בעניין זה.

הקושיה השנייה היא מסברה: האם אכן כל האיסורים שווים, וכולם מובילים לכך שהאישה כלל לא תחפוץ בקידושין? האבני מילואים (כח, ב) טען שמסברה יש מקום לחלק בין איסורים חמורים לאיסורים קלים – איסורים חמורים הם איסורים שעונשם מיתה, ואיסורים קלים הם איסורים שאין בהם עונש כזה.

כמובן, יש מקום לחשוב גם על הבחנות אחרות בין איסורים שונים. כך למשל ניתן להבחין בין איסורי תורה ואיסורי דרבנן. מקובל לומר שאיסורי תורה הם איסורי 'חפצא', כלומר, איסורים המותירים 'משקעים' בעולם, בעוד איסורי דרבנן הם איסורי 'גברא', דהיינו איסורים הממוקדים בפעולה ואינם מתייחסים לתוצאותיה.

אם נפרש שהאישה מעוניינת שמהלך הקידושין יהיה טהור לחלוטין, אין מקום להבחין בין איסורים שונים, שהרי בין אם מדובר באיסור גברא ובין אם איסור חפצא לפנינו – סוף סוף איסור יש כאן, והוא עלול להעיב על המהלך. ברם, אם נקבל את ההבחנה בין איסורים שונים, נוכל לומר שבאיסורי דרבנן הבעל אומנם עשה מעשה שלילי, אך בסופו של דבר האישה אינה מקבלת ממון של איסור, ולכן הקידושין יחולו, אך אם באיסור תורה עסקינן, הרי הגיע ליד האישה ממון של איסור, ודבר זה עשוי לבטל את הקידושין.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)