דילוג לתוכן העיקרי

שבת | 3 | הכנה לשבת

יום שישי הוא יום לחוץ. למען האמת, אצל חלק מהאנשים יום שישי הוא גם יום מועד לפורענות בכל הקשור לשלום בית. אין חדש תחת השמש, מסתבר, וכבר הגמרא (שבת דף לד עמוד א') רואה צורך לציין שאת האמירה של המשנה לפיה על האדם לשאול את בני ביתו "עשרתם עירבתם?" ולצוות עליהם "הדליקו את הנר", יש לומר בנחת.

ככל שנצליח להתכונן כראוי לשבת ולקחת את ההכנות לשבת ברצינות. כך נהיה פחות מופתעים מכך שהשבת הגיעה ונהיה פחות לחוצים. ברמה עמוקה יותר, ככל שהשבת תהיה עבורנו עניין גדול יותר ומשמעותי יותר, ההכנות אליה לא יהוו טרחה – אלא להיפך, העשייה תיעשה מתוך ציפייה ושמחה, "הנה השבת מגיעה" ו"עוד מעט תרד עלינו שבת המלכה".

במאמר מוסגר נציין, שלאנשים המרגישים שמידת הכעס אצלם דורשת טיפול מיוחד, יום שישי הוא זמן טוב לעבודה על מידה זו. זאת, משום שהאדם יכול להתכונן לפני שהכעס מתחיל להתפרץ. כבר ביום שישי בבוקר כאשר הוא חוזר מהתפילה, הוא יכול לעצור ולהיזכר שהוא רוצה להשתלט על הכעס שלו.

שעה-שעתיים לפני שבת נותרו כבר ממש הכנות אחרונות. כעת נותר בעיקר להתרחץ ולהתלבש.

את כל נושא הרחצה אפשר "להרים", ודי אם נרמוז להכנות הרבות שנדרשות קודם טבילה במקווה אצל הנשים כחלק מתהליך ההיטהרות.

לגבי הלבוש- אצל הנשים, כמובן, אין צורך להאריך בדבר חשיבות הלבוש. למעשה, גם גברים, ברגעים מכריעים כמו ראיון עבודה או פגישה חשובה, מבינים טוב מאד את חשיבות הלבוש. על כן, כדאי להשתמש בלבוש על מנת לשפר את ההרגשה ולחזק את התחושה שאנחנו עומדים לפני אירוע חשוב. כפי שכבר הזכרנו בשיעור הקודם, מותר להתגנדר, שכן אנחנו מגייסים את כל הכוחות (גם כוחות שביום יום אנו תופסים אותם כנמוכים) על מנת לקבל את השבת באופן הטוב ביותר.

לסיום נזכיר את הדלקת הנרות. אצל משפחות רבות ראיתי, שהמשפחה כולה מתאמצת להיות ביחד בשעת הדלקת נרות. יש בכך משהו סמלי, שישנו רגע של קבלת שבת משפחתי, רגע שבו כולם סביב אבא ואמא, פונים זה לזה באמירת שבת שלום. נקודה זו מאירה במיוחד לאור העובדה שכל תקנת הדלקת נרות נתקנה עבור שלום בית.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)