דילוג לתוכן העיקרי

תחילת העבודה | 3

בפעם הקודמת דברנו על ההכרח לעצור לרגע את שטף החיים ולחשוב מה אנו באמת רוצה לעשות איתם. הצענו לקחת דף ועט ובמשך חמש דקות (האם זה היה הרבה זמן? מדהים שרוב האנשים הולכים לאיבוד כאשר הם מתבקשים לכתוב במשך במשך חמש דקות בסך הכל) ולכתוב מה היינו רוצים לעשות אילו לא היו לנו מגבלות חיצוניות של זמן ופרנסה.

כעת הגיע הזמן להתבונן במה שכתבנו. כאשר עשיתי בעצמי רשימה שכזו, עלו דברים שונים: חלקם חשובים יותר וחלקם פחות, חלקם דברים מקומיים וחלקם משימות של חיים. נחלק את הרשימה לדברים פשוטים יחסית להשגה ולדברים שדורשים מאמצים מורכבים יותר.

לגבי הדברים הפשוטים יחסית, מדוע אנחנו לא עושים אותם? מה מעכב? יתכן מאד שתכנון פשוט יכול לעזור לנו להגשים חלום קטן (אצלי לדוגמא אחד הדברים הללו היו ללמוד לקרוא אנגלית ברמה גבוהה).

לגבי הדברים המורכבים, חשוב להפריד בין הדברים שבאמת לא פשוטים מכיוון שהם מופשטים ודורשים שנוי גדול מאוד מצידנו לבין הדברים שרק קשה מבחינה טכנית לבצע אותם. לגבי הדברים שהקושי בהם הוא טכני, כדאי להיעזר באנשים אחרים, בעלי נסיון (אולי 'מאמנים', קואצ'ינג בלע"ז), על מנת לגבש דרך פעולה מנת שתסייע בכיבוש היעד.

כעת נותרו לנו הדברים המרכזיים באמת, משום שהם דורשים מאיתנו שנוי מהותי. כלומר, נחשפנו לעולם שהיינו רוצים שיהיה חלק מאיתנו, אך לצערנו אנחנו לא מצליחים לממש את הרצון הזה. סביר מאוד להניח שמדובר במשימות ערכיות מדרגה ראשונה, משימות שבהחלט עליהם אנחנו יכולים ליישם את דברי הרמח"ל בתחילת מסילת ישרים "חובתו בעולמו ... ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו".

לפני שנתחיל לפסוע לעבר המטרות הללו, חשוב מאוד לשבת ולחשוב ולנסות להגדיר היטב מה בדיוק אנו רוצים. לדוגמא, ברשימה שלי אחת המטרות הללו היתה ללמוד להתפלל. בקלות הייתי יכול להיתפס לצד הטכני שבדבר ולנסות למצוא את המניין הכי מתאים, את הספר שמסביר בצורה הטובה ביותר את מלות התפילה וכן על זה הדרך. אבל לפני כל זה, אני צריך לשאול את עצמי: מה בעצם אני רוצה? מה באמת חסר לי? מהו הערך הפנימי שעומד מאחורי אותו הרצון? במקרה שלי, התשובה היתה שבעצם אני רוצה קשר עם הקב"ה, וזהו עניין מקיף הרבה יותר מתפילה.

בפעם הבאה נמשיך עם העבודה על המטרות המרכזיות.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)