דילוג לתוכן העיקרי

בבא מציעא | דף כ | חשש להחלפת שטר שאבד בממונות ובאיסורים

הגמרא בסוגייתנו מביאה דיון בין רב עמרם ורבה בעניין המוצא גט מקוים: האם המוצא יכול להשיב את הגט לשליח הטוען שהגט נפל ממנו; או שמא עליו לחשוש שאת הגט כתב אדם אחר, ששמו, שם אשתו ושם עירו זהים לשמות הכתובים בגט שנמצא?

רבה סבר שאפשר להשיב את הגט, והוכיח את דבריו מקביעת המשנה: "כל מעשה בית דין – הרי זה יחזיר". רב עמרם דחה את ראייתו בטענה שאי אפשר ללמוד מממונות לאיסורים, ורבה השיב בחריפות וכינה את רב עמרם "תרדא" [רש"י פירש "משועמם", ובמסכת כריתות (יח ע"ב) פירש "שוטה", וכן כתב הערוך], שהרי במשנה מדובר במפורש גם על "שטרי חליצה ומיאונין", דהיינו שטרות בענייני איסור.

התוספות (ד"ה איסורא) הקשו על עצם שאלתו של רב עמרם: מדוע אין ללמוד מממונות על איסורים? הרי מצינו שרוב אינו מוציא בממונות, אך הולכים אחריו באיסורים, כלומר בממונות דרושה דרגת ודאות גבוהה יותר מזו שנדרשת באיסורין; ואם כן, מדוע לא נלמד שאם בממונות אפשר להשיב את השטר ללא חשש, כל שכן שאפשר להשיבו כשמדובר באיסור? על כך השיבו התוספות שיש להבדיל בין סתם איסורים, שהם אכן קלים יותר מממונות, ובין איסור אשת איש, שהוא חמור יותר. התוספות הביאו ראיה לדבר מדין הטובע במים שאין להם סוף, שאין מתירים את אשתו אם לא ראוהו שטבע ממש, אף על פי שרוב הטובעים במים שאין להם סוף מתים.

תשובתם של בעלי התוספות עשויה להבהיר את מחלוקת רב עמרם ורבה והסביר מדוע חשב רב עמרם שאי אפשר ללמוד משטרי מיאונין וחליצה לגיטין. אם כנים דברי התוספות, שרב עמרם לא חשש להחלפה בכל איסור, אלא רק באשת איש, יש מקום ללכת צעד נוסף ולטעון שגם לא בכל מצב של אשת איש יש לחשוש, אלא בגיטין דווקא. מדוע?

גט אינו רק מסמך משפטי, אלא גם דיבור היוצא מפי הבעל ומגיע לידי האישה ולאוזניה. רב עמרם לא התכוון לומר שחוששים באמת לגט זהה שניתן בעיר אחרת ששמה כשם העיר שלפנינו, אלא שהאבדה ניתקה בין אמירת הבעל ובין ההגעה ליד האישה, והאפשרות ההיפותטית שהגט שהיה ביד השליח נתחלף בגט שנתן אדם ששמו ושם עירו זהים, היא כשלעצמה פוסלת את מתן הגט! לפי סברה זו ברור שאי אפשר להוכיח מממונות, או אפילו משטרי חליצה ומיאונין, לגיטין.

רבה, לעומת זאת, הבין שאיסור אשת איש אכן חמור יותר מממונות, וכדברי התוספות, אך אין זה דין נקודתי בגיטין אלא דין כללי באיסור אשת איש. לכן אם אין חוששים ביחס לשטרי חליצה ומיאונין, אין לחשוש גם ביחס לגט.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)