דילוג לתוכן העיקרי

בבא מציעא | דף סד | הלווהו ודר בחצרו

המשנה בדף סד ע"ב קובעת שאסור למלווה לגור בחצרו של הלווה, משום שבהנאה שהמלווה מקבל יש משום ריבית. מסוגיית הגמרא על אתר עולה שאיסור זה קיים אף אם הלווה לא עמד להשכיר את חצרו, דהיינו אף שמגוריו של המלווה בחצר אינם מחסרים את הלווה דבר. זאת ועוד: האיסור קיים אפילו יש למלווה מקום אחר לגור בו, כלומר אפילו אין הוא מפיק מן הלווה הנאה משמעותית.

ההבנה הפשוטה בסוגייתנו היא אפוא שאסור למלווה לדור בחצר הלווה בשום אופן, אף אם אין חיסרון ברור ללווה או הנאה ברורה למלווה. אין ספק שאיסור זה הוא דרבנן, שכן חסרים בו תנאי יסוד של ריבית דאורייתא.

אחת ההבחנות הנזכרות בסוגיה היא ההבחנה בין מקרה שבו הלווה הציע למלווה לדור בחצר לאחר ההלוואה ובין מקרה שבו זכות המגורים בחצר הלווה הייתה אחד מתנאי ההלוואה הראשוניים, נוסף על פירעון החוב. הרי"ף (לה ע"ב מדפיו) פסק שאם זכות המגורים בחצר הובטחה למלווה מראש, הרי זו ריבית קצוצה, שאסורה מדאורייתא. הרמב"ן (הובאו דבריו ברא"ש, סימנים טז–יז) הסביר שדברי הרי"ף הללו מנותקים מן ההלכה הקודמת: אם הלווה אינו מתכוון להשכיר את החצר, נמצא שאין הוא מפסיד דבר ממגורי המלווה בה, ולכן אפילו הוסכם מראש שהלה ידור שם, לא ייתכן שיש בזה משום ריבית. הרמב"ן טוען, אם כן, שאין איסור ריבית כאשר הלווה אינו חסר כלום, כלומר שבריבית מוכרחים להיות שני מרכיבים: רווח למלווה וחיסרון ללווה.

על החידוש הזה של הרמב"ן חלקו כמה ראשונים. כך למשל כתב הריטב"א (סג ע"ב):

"דכל שהמלוה מרוויח בסיבתו של לווה במעותיו, אף על פי שאינו מחסרו כלום, כיון שעל ידו הוא בא לו – אסור".

מחלוקת הרמב"ן והריטב"א היא מחלוקת יסודית בדיני ריבית: הרמב"ן ממקד את האיסור ב"נשך", דהיינו בהפסדו של הלווה, ואילו הריטב"א ממקד אותו ב"תרבית", דהיינו ברווח שהרוויח המלווה, שנתן ללווה סכום מסוים וקיבל בתמורה סכום גבוה יותר (ראה עיונו של הרב שמואל שמעוני לדף ס'). אומנם הגמרא לעיל (ס ע"ב) קבעה שלא ייתכנו תרבית בלא נשך או נשך בלא תרבית, אך האחרונים עמדו על כמה וכמה מקרים של נשך בלא תרבית המופיעים בסוגיות, ונראה אפוא שיש לקביעה הנזכרת יוצאים מן הכלל. יתר על כן, גם אם מדובר בקביעה גורפת, יש מקום להסתפק ברמה המושגית העקרונית מהו מוקד האיסור – הפגיעה בלווה החלש (נשך) או הרווח שהרוויח המלווה (תרבית).

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)