דילוג לתוכן העיקרי

בבא קמא | דף סז | שינוי השם

כדי ליישב קושיה על רב יוסף, מחלק רבי זירא בסוגייתנו בין שינוי השם החוזר לברייתו, שאינו קונה, ובין שינוי השם שאינו חוזר לברייתו, היכול לקנות. ההסבר לדבריו נראה פשוט: אם השם עתיד לחזור לקדמותו, נמצא שאין זה שינוי אמיתי וגמור, וממילא אין הוא מועיל. ואולם בגיליון הש"ס מפנה רבי עקיבא איגר לתוספות בסוכה (ל ע"ב ד"ה ולקניוה), שכתבו כי אם הבעלים מתייאשים, מועיל גם שינוי השם החוזר לברייתו. ולכאורה הדברים קשים: אם שינוי השם החוזר לברייתו לא הווי שינוי – מה יועיל ייאושם של הבעלים? סוף סוף, אין שינוי לפנינו!

התוספות בסוגייתנו (ד"ה הא) הבחינו בין שני סוגים של שינוי השם: שינוי השם 'קטן', שאינו מועיל בלא ייאוש בעלים, ושינוי השם 'גדול', המועיל, לדעת רב יוסף, גם ללא ייאוש בעלים. ושוב עלינו לשאול: מניין שיש שינוי השם הקונה דווקא בייאוש, ושינוי השם הקונה אף בלא ייאוש?

נראה שאת הקניין הנעשה באמצעות שינוי השם אפשר להבין בשתי דרכים:

א. יש לאדם בעלות על מה שהוא יוצר, ולכן אם אדם שינה חפץ והעניק לו שם חדש – הרי זה חפץ שהוא יצר ושהוא בעליו (וכפי שמצינו שאומן קונה בשבח כלי). [אומנם מצינו קניין גם במקרה שהשינוי נעשה מעצמו, ולא בידי הגזלן, כגון "טלה ונעשה איל" (סה ע"ב). אפשר להסביר שדי בכך שהחפץ החדש נוצר ברשותו של הגזלן. ועיין עוד בתוספות סח ע"א ד"ה מה.]

ב. השינוי אינו נחשב קניין, אלא מפקיע את חובת ההשבה, שהרי שוב אין החפץ "כעין שגזל" (כדברי רב חסדא בהמשך העמוד), וממילא הוא נותר ברשות הגזלן.

ייתכן אפוא ששינוי השם 'גדול' הוא שינוי חשוב דיו לראות את הגזלן המשנה כמי שיצר חפץ חדש, ובכך להפוך אותו לבעליו אף בלא ייאוש. שינוי השם 'קטן', לעומת זאת, אינו יצירת חפץ חדש, ועל כן אינו מועיל כקניין לבדו, אך יש בו כדי להעביר מעל החפץ את גדר "כאשר גזל" ועימו את חיוב ההשבה. אומנם פקיעת חיוב ההשבה עדיין אינה מקנה לגזלן את החפץ, וקניין זה יבוא עם ייאושם של הבעלים.

לאור ביאור זה נוכל לפרש גם את דברי התוספות בסוכה. שינוי השם שאינו חוזר לברייתו מקביל לשינוי השם ה'גדול' שעליו דיברו התוספות בבבא קמא: זוהי יצירה של חפץ חדש לחלוטין, שאינו קשור לחפץ הקודם ואינו יכול לשוב להיות כמותו, ועל כן עצם השינוי מקנה לגזלן את החפץ. שינוי השם החוזר לברייתו, לעומת זאת, אינו יכול להיחשב יצירה חדשה לגמרי, ועל כן אינו מועיל בלא ייאוש.

[עוד על שינוי השם בעיונו של הרב שמואל שמעוני אתמול.]

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)