דילוג לתוכן העיקרי

בבא קמא | דף עב | עד זומם למפרע הוא נפסל

"איתמר: עד זומם – אביי אמר: למפרע הוא נפסל, רבא אמר: מכאן ולהבא הוא נפסל. אביי אמר: למפרע הוא נפסל – מההוא שעתא דאסהיד הוה ליה רשע, והתורה אמרה 'אל תשת רשע עד'. רבא אמר: מכאן ולהבא הוא נפסל – עד זומם חידוש הוא, דהא תרי ותרי נינהו, מאי חזית דציית להני, ציית להני, הלכך אין לך בו אלא משעת חידוש ואילך".

לישנא זו בביאור דעת רבא קשה מעט להבנה, שהרי סוף סוף בחרנו להאמין לכת השנייה. ואין לומר שיש כאן גזרת כתוב שרירותית לחלוטין, המצטמצמת ל"ועשיתם לו כאשר זמם" (דברים יט, יט), שאם כן, היה מקום לומר שעדים זוממים לא ייפסלו כלל לעדות. וכבר העירו התוספות (ד"ה אין): "דודאי כיון דמשלמין ממון ונהרגים, כל שכן נפסלין, דלא המנינהו רחמנא לחצאין". כיצד אפשר אפוא לומר שהפסול אינו חל משעת המעשה הפוסל, קרי – משעת העדות?

נראה שיש להידחק ולהסביר שלשיטת רבא האירוע הפוסל אינו העדות – שהרי אין לנו ודאות כי אכן עדות שקר לפנינו – כי אם אירוע ההזמה. אירוע זה מחייב אותנו לקבל מכאן ואילך את דברי המזימים, ויש לכך שתי השלכות – הענשת הכת הראשונה וראייתם מכאן ואילך כמי ששיקרו בעדותם.

הסבר זה דחוק, כאמור, וייתכן שיש לכך משמעות להבנת השיטה שנפסקה להלכה, הלוא היא שיטת אביי. אפשר בהחלט שגם אביי מסכים כי העדפת הכת השנייה היא חידוש, ואינה מבוססת על שום יתרון אמיתי שיש לכת זו. אלא שלדעתו גזרת הכתוב קובעת שיש להאמין לכת השנייה, ומאחר שאנו מאמינים לה, ממילא משמעות הדבר היא שהכת הראשונה העידה שקר, ועל כן יש לפוסלה כבר משעת עדותה.

ביטוי קיצוני לגישה הרואה בקבלת עדות הכת השנייה חידוש אפשר למצוא בשיטה שהביא המאירי במסכת מכות (ה ע"א), ולפיה כאשר אי אפשר להעניש את העדים המוזמים "כאשר זמם" – כגון שגזר הדין הראשון כבר בוצע (ראה במשנה שם ה ע"ב) – אי אפשר גם לפוסלם לעדות, ונמצא שבמצב כזה אכן אין לכת השנייה שום יתרון על פני הראשונה.

עם זאת, אפשר גם שאביי חולק על רבא עקרונית וגורס שאפשר להבין מסברה את עדיפותה של הכת השנייה. רעיון זה עולה בראשונים במספר וריאציות:

א. רב האי גאון (הובאו דבריו בפירוש רבנו חננאל למכות ה ע"א) חידש חידוש אדיר: "אין העדים נעשים זוממין... עד שיחרישו ולא יכחישו המוזמין את המזימין" – תנאי להפעלת דין עד זומם הוא שהכת הראשונה תודה לשנייה. דעה זו חריגה ביותר.

ב. בדרשות הר"ן (דרוש י"א) מופיעה סברה אחרת: הכת המזימה חוששת מאוד לשקר, שמא אחרים ראו את הכת הראשונה בזמן האירוע, ועל כן היא נאמנת יותר.

ג. דרך המלך מופיעה בפירוש המשניות לרמב"ם במסכת מכות (א, ד). לדבריו, יתרונה של הכת השנייה הוא בכך שאינה מתעמתת כלל עם עדות הכת הראשונה. הכת השנייה אינה מחווה דעה בשאלה אם האירוע התרחש אם לאו, אלא מתייחסת לגופם של עדי הכת הראשונה וקובעת שהם עדי שקר, שכן הם לא נכחו באותו מקום בזמן המדובר. כיוון שכך, הכת הראשונה אינה יכולה להתעמת עימם, שהרי אינם נאמנים על עצמם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)