דילוג לתוכן העיקרי

ברכת שהחיינו

ברכת שהחיינו

ברכת שהחיינו ניתקנה על הנאה מדבר חדש או מדבר המתחדש. דבר חדש הוא כל חפץ חשוב - לדוגמא: בגד או בית, שהאדם זוכה בו לראשונה. דבר המתחדש הוא פרי, יום טוב ומועד המתחדשים משנה לשנה.

החלוקה בין דברים חדשים לבין דברים מתחדשים היא משמעותית למספר תחומים:

תוכן הברכה: ברכת שהחיינו על דבר חדש - עיקרה על שמחת הלב שבאה לאדם מן הדבר. לכן, גם אם החפץ עצמו אינו חדש, אולם לבעליו הוא חדש - ניתן לברך עליו. מסיבה זו, לדוגמא, מברכים שהחיינו על קניית מכונית 'יד רביעית'.

רמת החיוב: מהגמרא בעירובין מ ע"ב משמע כי בברכת שהחיינו על דבר המתחדש יש שתי רמות: ברכת שהחיינו על פרי היא רשות, ואילו ברכת שהחיינו על מועד היא חובה. "ערוך השולחן" (סי' רכ"ה) מעיר שבכל אופן טוב להיזהר לברך גם על פרי המתחדש, שכן מדברי הירושלמי בקידושין (פ"ד) משמע שחכמים היו מחזרים אחר ברכה זו, ומי שמבטלה עתיד ליתן דין וחשבון. נוסף על כך, כמובן, ישראל קיבלו על עצמם ברכה זו כחובה, ועל כן יש לברכה.

אופן הברכה: ברכת שהחיינו על דבר המתחדש היא ברכת הראייה, וניתן לברכה גם כאשר אין נהנים מן הדבר. לכן, לדוגמא, יכול אדם לברך שהחיינו על פרי שאוכל חברו. בניגוד לכך, ברכת שהחיינו על דבר חדש היא ברכה פרטית, וכאשר הרבה אנשים נהנים מאותו דבר - אין מברכים עליו שהחיינו, אלא "הטוב והמטיב" (שו"ע או"ח סי' רכ"ג).

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)