דילוג לתוכן העיקרי

גיטין | דף כד | חזרה שליחות אצל הבעל

במשנה (כג ע"ב) נאמר ש"האישה עצמה מביאה את גיטה", והגמרא מנסה לברר כיצד ייתכן מצב כזה:

"אשה מכי מטי גיטה לידה איגרשה לה!...  
דאמר לה: הוי שליח להולכה עד דמטית התם, וכי מטית התם הוי שליח לקבלה וקבלי את גיטך.    
והא לא חזרה שליחות אצל הבעל!

דאמר לה: הוי שליח להולכה עד דמטית התם, וכי מטית התם שוי שליח לקבלה".

הגמרא מעלה את האפשרות שהבעל מינה את אשתו להיות שליח הולכה עד שתגיע לארץ ישראל, וכשתגיע תהפוך לשליח קבלה של עצמה ותקבל את הגט. אולם הגמרא מקשה על הסבר זה ש"לא חזרה שליחות אצל הבעל".

מה פשר הדרישה ש"תחזור שליחות אצל הבעל"?

רש"י בסוגייתנו (ד"ה והא) פירש:

"שליח לא מיקרי אלא המשתלח מזה לזה שראוי לחזור אצל שולחו ולומר עשיתי שליחותך לחברך, וזו אינה ראויה לחזור שהרי לא נשתלחה אלא לעצמה ואח"כ נעשית היא בעל המעשה ובטל השליחות קודם שתחזור".

רש"י סבור שיש בעיה בכך שהשליחות תתבצע על ידי האישה כאשר היא עצמה "בעל המעשה" – השליח אמור להיות גורם ניטרלי המקשר בין הצדדים, ובמקרה זה – הבעל והאישה. היכולת של השליח לחזור אל משלחו מבטאת את הניתוק שלו מן המעשה. כאשר הוא אינו יכול לחזור מתברר שלמעשה הוא כלל אינו שליח אלא אחד הצדדים בעסקה, וממילא השליחות בטלה.

התוספות על אתר (ד"ה והא) ביארו את הדברים באופן דומה, אך הדגישו שיש להבדיל בין דבריהם לדברי רש"י:

"שליח לא מיקרי אלא המשתלח מזה לזה שראוי לחזור לשולחו לומר עשיתי שליחותך קודם שיעשה שליח לאחרים, ובקונטרס לא פירש כן".

ההבדל בין דברי רש"י לדברי תוספות הוא בכך שלדעת רש"י הבעיה היא בכך שהאישה הופכת בעצמה להיות "בעל המעשה", ואילו לפי התוספות הבעיה היא בכך שהיא מתמנה כשליח עבור הצד שכנגד. הנפקא מינה ביניהם היא במקרה שבו השליח איננו האישה עצמה אלא אדם אחר שהתמנה על ידי הבעל כשליח הולכה ומתמנה גם על ידי האישה כשליח קבלה. האחרונים כבר עמדו על כך שמקרה זה נידון בסוגיה להלן (סג ע"ב), ושם מטים גם דברי רש"י כפירוש התוספות.

מהו ההבדל המהותי בין שני ההסברים? נראה כי לדעת רש"י הבעיה היא בעצם הגדרת האישה כשליח – האישה, כבעל הדבר, אינה יכולה להיות שליחה. לעומת זאת התוספות סבורים שהבעיה היא במימוש השליחות – על השליח להיות מסוגל להשלים את מעשה ההולכה שלשמו נשלח. כאשר השליח הופך לשליח קבלה, הוא לא השלים את ההולכה כמעשה עצמאי אלא בסיוע של שליחות אחרים.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)