דילוג לתוכן העיקרי

גיטין | דף לז | משמט אני

מתוך דיון בגדרי הפרוזבול עוברת סוגייתנו לדיון בגדרי חיוב שמיטת כספים:

"המחזיר חוב לחבירו בשביעית – צריך שיאמר לו 'משמט אני', ואם אמר לו 'אף על פי כן' – יקבל הימנו, שנאמר 'וזה דבר השמטה'. אמר רבה: ותלי ליה עד דאמר הכי".

מבואר בגמרא שמותר למלווה ללחוץ על הלווה עד שישיב לו את ההלוואה 'מרצונו הטוב', כפי שפירש רש"י (ד"ה דתלי):

"יתלנו על עץ אם גברה ידו עד דאמר ליה 'אף על פי כן'".

ועם זאת, כאשר הלווה מגיע ומבקש לשלם את החוב, מוטל על המלווה לומר "משמט אני", והמשנה דורשת זאת מן המילים "דבר השמיטה" – "צריך לומר דיבור של שמיטה" (רש"י). מה משמעותה של אמירה זו?

רבי אליעזר ממיץ, בעל היראים (סימן קס"ד), למד מדין זה תובנה מרחיקת לכת בנוגע לאופי מצוות שמיטת כספים:

"וחוב שעבר עליו שביעית אינו רשאי לוה לעכבו אלא על פי מלוה, שכל זמן שלא השמיטו מלוה חייב לפרוע, אלא לוה יזמין מלוה לדין שישמיט לו חובו כאשר צוה היוצר, וב"ד יחייבו למלוה לומר משמיט אני כאשר צוהו חכמים... ואם אינו רוצה המלוה לומר משמיט אני יכפוהו ב"ד".

היראים מבין שהאמירה "משמט אני" היא פעולה אקטיבית של השמטה ומחילה על החוב, ובלעדיה החוב נשאר בתוקפו, כלומר התורה לא הפקיעה את החובות בשנה השביעית אלא ציוותה את המלווים למחול עליהם. לעומת זאת, האור זרוע (ד, קח) כותב ששמיטת כספים אינה תלויה במעשה האדם, אלא התורה השמיטה את החובות:

"אפילו הוא תובעו בב"ד לפרוע ואומר איני משמט, לא יחוש הלווה על דבריו, מפני שהתורה השמיטתו... והא דבעי למימר המלווה 'משמט אני', היינו היכא שהביא הלווה את חובו צריך המלווה לקיים המצווה ולומר 'משמט אני'".

האור זרוע סבור (וכן דעת רוב הראשונים) שהתורה עצמה מפקיעה את החובות, גם בלי מחילת המלווים. לשיטתו אמירת "משמט אני" איננה חלק מהותי מקיום המצווה אלא ביטוי לכך שהמלווה מקבל את ההשמטה ואינו מאלץ את הלווה לשלם לו.

נראה שמחלוקת זו תלויה במחלוקת מפורסמת יותר שנתגלעה בין המבי"ט לבית יוסף (שו"ת אבקת רוכל כ"ד) בנוגע להפקר פירות שביעית. לדעת הבית יוסף האדם מצוּוה להפקיר את פירות אדמתו בשנת השמיטה, ואם לא עשה כן אין הם מופקרים, ואילו לדעת המבי"ט השביעית היא "אפקעתא דמלכא" וההפקר חל גם בניגוד לדעת הבעלים.

מסתבר לומר ששמיטת כספים היא המשך ישיר של שמיטת הקרקעות (כפי שהאריך להסביר הרש"ר הירש בפרשת ראה), וממילא שתי השאלות תלויות זו בזו.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)