דילוג לתוכן העיקרי

גיטין | דף פו | כתב ידו ואין עליו עדים

נאמר במשנתנו:

"שלשה גיטין פסולין, ואם נשאת – הוולד כשר: כתב בכתב ידו ואין עליו עדים...".

מבואר בפשטות שגט הכתוב בכתב ידו של הבעל כשר מדאורייתא גם אם אין עליו חתימות של עדים.

כיצד ייתכן הדבר? מדברי הרשב"ם (בבא בתרא קעו ע"א) עולה שאפשר להבין את דברי המשנה רק לפי שיטת רבי אלעזר, הסבור ש"עדי מסירה כרתי" ועדי החתימה אינם חלק מהותי מן הגט. אולם רוב הראשונים כתבו שאפשר להבין את המשנה גם לדעת רבי מאיר, הסבור "עדי חתימה כרתי". התוספות בתחילת המסכת (ג ע"ב ד"ה שלשה) ביארו זאת כך:

"ואף על גב דר"מ סבר וכתב היינו וחתם, מכל מקום כשר הולד בכתב ידו ואין עליו עדים, דכיון שהבעל עצמו כתב אין לך חתימה גדולה מזו".

לפי הסבר זה, כתב ידו של הבעל הוא הוכחה גמורה לכך שהגט נכתב על ידו, וממילא אין צורך בחתימת העדים. יש מקום להבין כך גם את דברי רש"י בסוגייתנו (ד"ה ואם):

"ולמאן דמוקי לה בגמרא כרבי מאיר איכא למימר דכתב ידו כמאה עדים דמי... כיון דכתב ידו הוא וכתב ונתן קרינא ביה".

רש"י מביא בתחילת דבריו את הכלל "כתב ידו כמאה עדים דמי", ומשמע שכתב היד עצמו שקול כעדות גמורה. אולם בהמשך דבריו הוא מביא מקור מיוחד לדין זה: "כיון דכתב ידו הוא, וכתב ונתן קרינא ביה". ייתכן שבכך הוא רומז לגישה הדומה יותר לזו של הרשב"א במסכת קידושין (סה ע"א):

"משום דרחמנא רבייה בגיטין כממון, מדכתיב 'וכתב לה', דמשמע כל שכתב לה הוא בכתב ידו מגורשת ושטר גמור הוא כשטר שבממון... ואלו בקדושין כתב לו בכתב ידו ואין עליו עדים אינה מקודשת".

הרשב"א כותב בפירוש שהכשר גט שנכתב בכתב ידו נובע מדרשה מיוחדת מן המילים "וכתב לה", ומסיק שדרשה זו נאמרה דווקא בגיטין, ואילו בשטר קידושין אין ערך לכתב ידו כאשר אין עליו עדים.

מה פשר הדבר – מה ההבדל בין שטר גירושין לשטר קידושין?

נראה שרש"י והרשב"א מבינים שיש הבדל מהותי בין תפקידם של עדי הגט לתפקידם של עדי שטר קידושין. תפקיד העדים בשטר הקידושין הוא יצירת החפצא של השטר, שבעזרתו יכול האיש לקדש את אשתו. לעומת זאת בגירושין תפקיד העדים הוא לסייע במעשה הכתיבה של הבעל, וממילא כאשר הבעל כותב בעצמו הוא אינו זקוק להם.

מה מקור ההבדל? הרי שטר קידושין נלמד משטר גירושין, ואמור לדמות לו בכל דיניו! נראה להסביר שדווקא בגירושין יש מקום לתת כוח מיוחד לבעל בשעת הכתיבה. זאת משום שהוא כבר בגדר 'בעל' בשעה זו, ויש משמעות מיוחדת למעשיו. אך בשעה ששטר הקידושין נכתב עדיין אין כל זיקה בין האיש לאשתו המיועדת, וממילא אין כל משמעות מיוחדת למעשיו ועליו להשתמש בעדים כדי להשיג את התוצאה שהוא יכול להשיג בעצמו בכתיבת שטר הגירושין.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)