הישן תחת המיטה בסוכה

  • הרב אביהוד שורץ
בית המדרש הוירטואלי


 

דף יומיומי

סוכה דף כ', הישן תחת המיטה בסוכה

במשנה בדף כ' ע"ב נחלקו תנאים בדין שינה תחת המיטה בסוכה: ר' יהודה מכשיר, וחכמים פוסלים. בביאור הפסול לדעת חכמים מצאנו מחלוקת בין הראשונים. רש"י כאן כתב:

"דאהל מפסיק בינו לסוכה".

לדעת רש"י, האוהל החוצץ בין הישן ובין הסוכה הוא הפוסל את המצוה. אלא, שדברי רש"י אינם מבוארים דיים: מה בכך שאוהל מפסיק בינו ובין הסוכה? מהו יסוד פסול זה?

הרי"ף (י ע"א באלפס) ביאר יותר:

"דכיון דגבוהה עשרה שהוא שיעור סוכה נעשית כסוכה בתוך סוכה ולפיכך לא יצא ידי חובתו".

נראה מדעת הרי"ף, שהפסול במקרה שלפנינו מבוסס על המשנה לעיל בדף ט' בדבר סוכה שתחת סוכה. הפסול שם מבוסס על כך שהסוכה איננה תחת כיפת השמיים. עובדה זו פוסלת את הסכך, וממילא מפקיעה את כשרותה של הסוכה. גם בנידון דידן, נראה שהמיטה מערערת על כשרותו של סכך הסוכה, ולכן הישן תחתיה לא יצא ידי חובתו.

הרא"ש מעתיק את לשון הרי"ף. בנו של הרא"ש, רבי יעקב בעל הטורים, הלך בכיוון זה, אך נראה שהציע דרך מעט שונה:

"וכי היכי דבעינן שתהא הסוכה תחת אויר השמים ולא יהא סכך אחר עליה, הכי נמי בעינן שיהא הוא באוויר הסוכה ולא יהא סכך אחר חוצץ בינו לסוכה. לפיכך הישן בה תחת המטה או תחת הכילה - אם היה גבוה י' טפחים ויש לה גג טפח חשובה כאהל, ולא יצא".

הט"ז (על השולחן ערוך שם) סבור, שלפנינו מחלוקת בין הראשונים. הרי"ף והרא"ש סבורים שדין סוכה תחת סוכה נוהג גם בסכך פסול, ולכן אף שהמיטה נידונה כסכך פסול - אין לישון תחתיה. הטור, לעומתם, איננו מיישם את דין סוכה תחת סוכה כהווייתו, אלא מחדש הלכה נוספת, והיא: אין די בהיות הסכך תחת אויר השמים, ויש צורך בישיבת האדם באוויר הסוכה.

דברי הט"ז נאמרו ביחס להגהת הרמ"א שם. בדרך כלל, הרמ"א משיג ומגיב על פסקי השולחן ערוך. בניגוד לנוהג זה, בהלכה שלפנינו הרמ"א איננו משיג על השולחן ערוך, אלא מקדים את פסיקתו:

"(הג"ה: צריך לישב באויר הסוכה). הישן תחת המטה בסוכה, אם היא גבוהה י' טפחים, לא יצא".

הט"ז טוען, שהשולחן ערוך פסק כדעת רוב הראשונים, ועל כן הביא את דין הישן תחת המיטה בסתמא. אך הרמ"א מוסיף שיסוד הלכה זו הוא בעצם החובה לשהות באוויר הסוכה.

על פי הקבלה והחסידות, הסוכה מסמלת את "האור המקיף", הסובב את האדם ו"מכיל" אותו. הסוכה הופכת ביתו של אדם, ובה הוא עושה את כל צרכיו במהלך החג. עובדה זו דורשת מן האדם את ה"התמסרות אל הסוכה". אנו נדרשים להיכנס אל הסוכה באופן מלא ומושלם, ועלינו לשהות באווירה, כפי שפוסקים הטור והרמ"א.

אביהוד שורץ