דילוג לתוכן העיקרי

חנוכה | מהדרין מן המהדרין

נאמר בברייתא: "מצוַת חנוכה - נר איש וביתו, והמהדרין - נר לכל אחד ואחד, והמהדרין מן המהדרין - בית שמאי אומרים: יום ראשון מדליק שמונה, מכאן ואילך פוחת והולך; ובית הלל אומרים: יום ראשון מדליק אחת, מכאן ואילך מוסיף והולך" (שבת כא ע"ב).

הברייתא קובעת שלוש מדרגות בקיום המצווה, כאשר המדרגה העליונה מוסיפה (לפי בית הלל) נר בכל יום. לדעת התוספות, מדרגת ה'מהדרין מן המהדרין' מתייחסת למדרגה הראשונה, ולא למדרגת ה'מהדרין' - כלומר, הרוצה לנהוג כ'מהדרין מן המהדרין' ידליק נר נוסף בכל יום במקום להדליק נר לכל אחד ואחד. וכך פסק השולחן ערוך (תרע"א, ב). אולם, הרמב"ם (פ"ד ה"א) והרמ"א בעקבותיו חלקו, והבינו שכל מדרגה מוסיפה על קודמתה, וה'מהדרין מן המהדרין' מדליקים לכל אחד מבני הבית נר נוסף לכל יום, באופן שבבית בן עשרה נפשות מדליקים ביום השמיני שמונים נרות, ולא שמונה כשיטת התוספות והמחבר.

על אף ההסכמה השוררת בין הרמב"ם לרמ"א במחלוקתם עם התוספות, ישנו הבדל משמעותי מאוד בין השניים, שבעצם נוגע כבר למדרגתם של המהדרין. מלשון הרמב"ם משמע שבעל הבית הוא שמדליק את כל הנרות, כנגד כל אחד ואחד מבני ביתו, ואילו הרמ"א כותב שעל כל אחד ואחד להדליק בעצמו את נרותיו. ונראה לבאר, שהרמב"ם תפס את מצוַת נר חנוכה כמצווה של הבית, ועל כן בעל הבית הוא המבצע אותה; ואילו הרמ"א הבין שאף שזהו גדרה של המצווה הבסיסית - "נר איש וביתו", עניין ההידור הוא שכל אחד ואחד ייטול לידיו את המצווה ויקיימה בגופו כמצוות היחיד.

[להרחבה, ניתן לעיין בספר חידושי מרן רי"ז הלוי על הרמב"ם, שדן במחלוקת הרמב"ם והרמ"א מזוית שונה לחלוטין].

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)