דילוג לתוכן העיקרי

המכוון את שמועתו

קובץ טקסט

מאת יהודה דור (מחזור ל"ו)

א. הקדמה

המפרשים נחלקו בהבנת "המכוון את שמועתו", וכפי שנראה אלו לא רק פירושים שונים, אלא גם סותרים:

"המכוון את שמועתו" - כשהוא מורה הוראה, מכווין באותו עניין שאמר לו רבו, אבל אינו מוסיף דבר לומר שכך אמר לו רבו, אלא אם כן אמר לו רבו.

(ברטנורא).

"המכוון את שמועתו" - רוצה לומר, אף כשדברי רבו סותרים זה את זה, יטריח לכוונם.

(תפארת ישראל).

לדעת ברטנורא, מכוון שמועתו הוא תלמיד היושב לפני רבו, וחוזר בדיוק מוחלט על כל מה ששמע ממנו מבלי להוסיף דבר מעצמו. לעומת זאת, לדעת תפארת ישראל המכוון את שמועתו הוא זה שמנסה מעצמו ומדעתו לעמוד על דברי רבו וליישבם זה עם זה. אלא שתלמיד זה מוסיף בהכרח גם את הבנתו ואת דעתו לדברי רבו, שהרי הוא מוסיף את הבנתו ואת השערותיו שלו כדי ליישב את דברי רבו ובכך הוא למעשה משנה אותם - על דעת עצמו הוא מסיק כללים ויסודות אותם הוא לא שמע מרבו. כלומר, כל ניסיון של אדם להבין את דברי רבו מעבר להקשר המצומצם בו הם נאמרו וכך ליישבם אחד עם השני, מחייב את שיקול דעתו של האדם מעבר לשמועה המקובלת בידיו.

בהמשך דברינו נראה שמחלוקת זו מופיעה ברבדים רבים של התורה שבעל פה: במדרשים, בגמרא, ובחכמי ימי הביניים.

ב. 'בור סוד' ו'מעיין המתגבר'

חמישה תלמידים העמיד רבן יוחנן בן זכאי בדור שאחרי החורבן הגדול, כל אחד מהם שונה מרעהו ומיוחד בתכונה אחת:

חמשה תלמידים היו לו לרבן יוחנן בן זכאי, ואלו הן: רבי אליעזר בן הרקנוס, ורבי יהושע בן חנניה, ורבי יוסי הכהן, ורבי שמעון בן נתנאל, ורבי אלעזר בן ערך. הוא היה מונה שבחן: רבי אליעזר בן הרקנוס - בור סוד שאינו מאבד טפה, רבי יהושע בן חנניה- אשרי יולדתו, רבי יוסי הכהן - חסיד, רבי שמעון בן נתנאל - ירא חטא, ורבי אלעזר בן ערך - מעין המתגבר.

הוא היה אומר: אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים, ואליעזר בן הרקנוס בכף שניה - מכריע את כלם.

אבא שאול אומר משמו: אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים ורבי אליעזר בן הרקנוס אף עמהם, ורבי אלעזר בן ערך בכף שניה - מכריע את כולם.

(אבות פרק ב' משנה ח')

במי התגאה רבן יוחנן יותר מכל השאר? על פי תנא קמא - בר' אליעזר בן הורקנוס, המכריע לבדו את כל חכמי ישראל, בזכות היותו "בור סוד שאינו מאבד טיפה". כלומר, התלמיד המועדף הוא התלמיד שמסוגל לשמור על מסורת רבותיו באופן המדוייק והמושלם ביותר, בלי לאבד מהם דבר או להוסיף עליהם דבר מדעתו שלו - בדיוק כמו בור המים מסויד, האוגר לתוכו את מי הגשמים ושומר עליהם לבל ייבלעו בקרקע, ואינו מנביע לתוכם שום טיפת מים משלו שלא הגיע אליו מלמעלה.

לעומת סתמה של המשנה, אבא שאול מוסר לנו מסורת אחרת משמו של רבן יוחנן בן זכאי; לדעתו, התלמיד המועדף על רבן יוחנן בן זכאי הוא ר' אלעזר בן ערך, בזכות היותו "מעיין המתגבר". דהיינו, התלמיד המועדף הוא התלמיד שמסוגל להבין את מסורת רבותיו, תוך שימוש בדעתו ובסברתו העצמית כדי להכריע בין השמועות ששמע ולהוסיף עליהן משלו - בדיוק כמו המעיין, שמוציא מתוכו את מימיו שלו.

כלומר, המחלקות בין ברטנורא לבין תפארת ישראל, היא בעצם המחלוקת בין סתמה של המשנה לבין אבא שאול.

ג. משה רבינו ותלמידיו

במקומות אחרים מצינו ייחוס לשתי התפיסות הללו כבר למשה רבינו ותלמידיו:

בשעה שנגלה הקדוש ברוך הוא בסיני לתן תורה לישראל, אמרה למשה על הסדר מקרא ומשנה תלמוד ואגדה, שנאמר: "וידבר אלוקים את כל הדברים האלה", אפילו מה שהתלמיד שואל לרב אמר הקדוש ברוך הוא למשה באותה שעה...

(שמות רבה, פרשה מ"ז, א').

על פי שמות רבה, התורה כולה הועברה במסורה החל ממתן סיני והלאה, והיא כוללת "אפילו מה שהתלמיד שואל לרב". בוודאי שקביעה זו תומכת בגישה לפיה יש עדיפות על מסירה מדוייקת של התורה מדור לדור, ללא הוספות וחידושים, גישת "בור סוד".

לעומת זאת, הירושלמי מציג עמדה אחרת:

רבי תנחומא בשם רב הונא: ”ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה עשה את כל אשר צוה ה' את משה" - "אותו משה" אין כתיב כאן, אלא "אשר צוה ה' את משה"; אפילו דברים שלא שמע מפי משה הסכימה דעתו כמה שנאמר למשה מסיני. ר' יוחנן בשם ר' בניי: "כאשר צוה ה' את משה עבדו כן צוה משה את יהושע וכן עשה יהושע לא הסיר דבר מכל אשר צוה ה' את משה" - "אותו משה" אין כתיב כאן, אלא "מכל אשר צוה ה' את משה"; אפילו דברים שלא שמע מפי רבו הסכימה דעתו כמה שנאמר למשה מסיני. ר' יוחנן בשם ר' בניי, ר' חונא בשם ר': "תורת אמת היתה בפיהו" - דברים ששמע מפי רבו, "ועולה לא נמצא בשפתיו" - אפילו דברים שלא שמע מפי רבו.

(ירושלמי, פאה ,ג' ע"א(.

על פי הירושלמי, יהושע ובצלאל חידשו דברים שלא שמעו ממשה, ואפילו בדברים אלו "הסכימה דעתו כמה שנאמר למשה מסיני". הירושלמי אף דורש לשבח באופן מפורש את מי שמחדש דברים שלא שמע מרבו ("ועוולה לא..."), ובוודאי שהוא נוקט בגישה של "מעיין המתגבר".

ד. הסיבה למחלוקות בישראל

יש מחכמי ישראל שסברו שכל המחלוקות בין חכמי ישראל נובעות מתקלות במסירת התורה. לדעתם, אם תקלות אלו לא היו מתרחשות, לא היו כלל מחלוקות בישראל.[1] שיטה זו בוודאי תומכת בגישה שיש עדיפות בלימוד לנסיון להבין ולזכור בדיוק את דברי הרב.

לעומת זאת, יש גישות אחרות, הסוברות שהמחלוקות אינן נובעות מתקלות במסירת התורה, אלא שכאשר מתעוררות שאלות חדשות יש לנסות להכריע אותן על פי הידוע עד כה, ולהמשיך לפתח את התורה. אולם, מכיוון ש"רפתה שקידת התלמידים על החכמה",[2] קשה לחכמי ישראל להכריע בצורה חד משמעית, ולכן יש מחלוקות.[3] לדעתם, אם ניתן היה למצוא הוכחות יותר טובות, או לרדת לעומק העניין בצורה יותר טובה, כמעט ולא היו מחלוקות בישראל. שיטה זו תומכת בגישה שיש להמשיך ולפתח את התורה מעבר למה שנלמד מהדור הקודם.

ה.שיטת הרב קוק

נסיים בציטוט גישת הרב קוק לעניין:

תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אָנוּ מְקַבְּלִים עַל יְדֵי הַצִּיּוּר הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹן וְיוֹתֵר מַקִּיף שֶׁבְּנִשְׁמָתֵנוּ. אָנוּ מַרְגִּישִׁים מִקִּרְבָּהּ אֶת הַבְהָקַת תִּפְאֶרֶת הָאוֹרָה הַחַיָּה הַכְּלָלִית שֶׁל כָּל הַיְקוּם. דָּאִים אָנוּ עַל יָדָהּ לְמַעְלָה מִכָּל הִגָּיוֹן וְשֵׂכֶל, חָשִׁים אָנוּ רוּחַ אלוקים עֶלְיוֹן מְרַחֶפֶת עָלֵינוּ, נוֹגַעַת וְאֵינָהּ נוֹגַעַת, טָסָה עַל פְּנֵי חַיֵּינוּ מִמַּעַל לָהֶם וּמַזְרַחַת אוֹתָם בְּאוֹרָהּ. הָאוֹר מַבְהִיק, נוֹצֵץ וְחוֹדֵר בַּכֹּל, תַּחַת כָּל הַשָּׁמַיִם יִשְׁרֵהוּ . לֹא רוּחַ הָאֻמָּה חוֹלְלָה אוֹר גָּדוֹל זֶה, - רוּחַ אלוקים יוֹצֵר-כֹּל יְצָרָהּ, תּוֹרַת חַיִּים זֹאת יְסוֹד יְצִירַת כָּל הָעוֹלָמִים כֻּלָּם.

בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אָנוּ יוֹרְדִים כְּבָר אֶל הַחַיִּים. אָנוּ חָשִׁים שֶׁהִנְנוּ מְקַבְּלִים אֶת הָאוֹרָה הָעֶלְיוֹנָה בַּצִּנּוֹר הַשֵּׁנִי שֶׁבַּנְּשָׁמָה, בַּצִּנּוֹר הַמִּתְקָרֵב לְחַיֵּי הַמַּעֲשֶׂה. אָנוּ חָשִׁים, שֶׁרוּחַ הָאֻמָּה, הַקְּשׁוּרָה כְּשַׁלְהֶבֶת בְּגַחֶלֶת בְּאוֹר תּוֹרַת אֱמֶת, הִיא גָּרְמָהּ בְּאָפְיָהּ הַמְיֻחָד, שֶׁתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה נוֹצְרָה בְּצוּרָתָהּ הַמְיֻחָדָה. וַדַּאי כְּלוּלָה הִיא תּוֹרַת הָאָדָם הַזֹּאת בְּתוֹרַת ד' , - תּוֹרַת ד' הִיא גַּם הִיא. הָעַיִן הַפְּקוּחָה שֶׁל צוֹפֶה בָּאַסְפַּקְלַרְיָה הַמְאִירָה , הַנֶּאֱמָן בְּכָל בֵּית ד' , לֹא אֶפְשָׁר שֶׁמִּמֶּנָּה תִּהְיֶה נֶעֱלֶמֶת שִׁפְעַת-חַיִּים זֹאת לְכָל פִּתּוּחֶיהָ. גַּם מַה שֶּׁתַּלְמִיד וָתִיק עָתִיד לְחַדֵּשׁ הַכֹּל נֶאֱמַר לְמֹשֶׁה מִסִּינַי .

וּשְׁנֵי אוֹרִים הַלָּלוּ עוֹשִׂים עוֹלָם שָׁלֵם, שֶׁשָּׁמַיִם וָאָרֶץ יִשְּׁקוּ בְּתוֹכוֹ.

(הראי"ה קוק, אורות התורה, א', א').

העולם מתחדש בחדושה של תורה. זהו פשוט, שחידוש, המתגלה לנו בצורה מוגבלת, הרי הוא בא אלינו בתור תמצית מוקטנה מאד באין שיעור וערך כלל, אחרי שהגלים הרוחניים העצומים שטפו ועברו, נתגלגלו מעולם אל עולם, ונצטמצמו צמצום אחר צמצום, עד שבאו והופעו לעינינו בצורה של איזה חידוש. והחידוש בשרשו לא חידוש של איזה ברק שכלי פרטי הוא, אלא חידוש של עולם. חידוש של שמים חדשים, או חידוש של ארץ חדשה, הכל לפי הערך של הענין המחודש ותכונתו.

(אורות הקודש א', עמוד קע"ט)

 

 

[1]   זוהי שיטת ר' אברהם אבן דאוד (ר' אברהם בן דוד), המכונה גם "הראב"ד הראשון":

אמר החכם תפארת הישרים רבינו אברהם הלוי בן דוד זכרונו לברכה: זה סדר הקבלה כתבנוהו להודיע לתלמידים כי כל דברי רבותינו ז"ל חכמי המשנה והתלמוד כולם מקובלים חכם גדול וצדיק מפי חכם גדול וצדיק ראש ישיבה וסיעתו מפי ראש ישיבה וסיעתו עד אנשי כנסת הגדולה שקבלו מהנביאים זכר כולם לברכה. ולעולם חכמי התלמוד וכל שכן חכמי המשנה אפילו דבר קטן לא אמרו מלבם חוץ מן התקנות שתקנו בהסכמת כולם כדי לעשות סייג לתורה. ואם לחשך אדם שיש בו ריח מינות לומר מפני שנחלקו בכמה מקומות לפיכך אני מסופק בדבריהם אף אתה הקהה את שניו והודיעהו שהוא ממרא על פי בית דין ושלא נחלקו רז"ל לעולם בעיקר מצווה אלא בתולדותיה ששמעו עיקרה מרבותיהם ולא שאלום על תולדותיה מפני שלא שמשו כל צרכן. כיוצא בדבר לא נחלקו אם מדליקין נר בשבת אם לא ועל מה נחלקו במה מדליקין ובמה אין מדליקין וכן לא נחלקו אם אנו חייבין לקרוא קריאת שמע ערבית ושחרית אם לא. על מה נחלקו מאימתי קורין את שמע בערבית ומאימתי קורין את שמע בשחרית וכן בכל דבריהם.

(פתיחה לספר הקבלה).

[2]   עיינו בדברי הרמב"ם בהערה הבאה; יש לשים לב לכך שלמרות שהרמב"ם אומר שהמחלוקת נובעת מכך ש"רפתה שקידת התלמידים על החכמה, ונחלשה סברתם" הוא מדגיש לאחר מכן ש"אין להאשימם בכל זאת, שלא נכריח אנחנו לשני חכמים מתווכחים בעיון להתווכח כשֶכֶל יהושע ופנחס... שהקב"ה לא צוונו בעבודתו על עניין זה. אבל ציוונו לשמוע מחכמי הדור, כמו שנאמר אל השופט אשר יהיה בימים ההם".

[3]   זוהי גישת הרמב"ם:

...החלק השלישי- הדינים שהוציאו על דרכי הסברה ונפלה בם מחלוקת, כמו שזכרנו, ונפסק הדין בהן על פי הרוב. וזה יקרה כשישתנה העיון, ומפני כך אומרים אם הלכה נקבל ואם לדין יש תשובה.

אבל נפלה המחלוקת והעיון בדבר שלא נשמע בו הלכה, ותמצא בכל התלמוד שהם חוקרים על טעם הסברה שהוא גורם המחלוקת בין החולקים, ואומרים במאי קא מיפלגי, או מאי טעמא דרבי פלוני, או מאי בינייהו, והם מביאים אותו על עניין זה ברוב מקומות. וזוכרים הטעם הגורם למחלוקת, כגון שיאמרו רבי פלוני מחזיק טענה פלונית, ופלוני מחזיק טענה פלונית וכדומה לו.

אבל מי שיחשוב שהדינים שנחלקים בהם כמו כן מקובלים מפי משה, וחושבים שנפלה המחלוקת כדרך טעות ההלכות, או השכחה, או מפני שאחד מהם קיבל קבלת אמת והשני טעה בקבלתו, או שכח, או לא שמע מפי רבו כל מה שצריך לשמוע, ויביא ראיה על זה מה שנאמר משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן רבתה מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות - זה הדבר מגונה מאוד, והוא דברי מי שאין לו שכל ואין בידו עיקרים, ופוגם באנשים אשר נתקבלו מהם המצות, וכל זה שווא ובטל.

ומה שהביאו להאמין באמונה הזאת הנפסדת, הוא מיעוט הסתכלותו בדברי החכמים הנמצאים בתלמוד. שהם מצאו שכל הפירוש המקובל מפי משה הוא אמת, ולא נתנו הפרש בין העיקרים המקובלים ובין תולדות העניינים, שיוציאו אותן בעיון.

אבל אתה אל יכנס בלבך ספק, שמחלוקת בית שמאי ובית הלל, באומרם מכבדין את הבית ואחר כן נוטלים לידים, או נוטלין לידים ואחר כך מכבדין את הבית, ותחשוב שאחד משני הדברים האלו אינו מקובל מפי משה מסיני. אבל הטעם שהוא גורם להיות חולקים, הוא מה שנזכר בתלמוד (שם נב,ב), שאחד מהם אוסר להשתמש בעם הארץ והשני מתיר. וכן כל מה שידמה לאלו המחלוקות שהם ענפי הענפים.

אבל מה שאמרו, משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכם רבתה מחלוקת בישראל, עניין זה מבואר, שכל שני אנשים בהיותם שווים בשכל ובעיון, ובידיעת העקרים שיוציאו מהם הסברות, לא תיפול ביניהם מחלוקת בסברתם בשום פנים, ואם נפלה תהיה מעוטא. כמו שלא נמצא שנחלקו שמאי והלל אלא בהלכות יחידות. וזה מפני שדעות שניהם היו קרובות זה לזה בכל מה שיוציאו בדרך סברה. והעיקרים כמו כן, הנתונים לזה כמו העיקרים הנתונים לזה. אבל כאשר רפתה שקידת התלמידים על החכמה, ונחלשה סברתם נגד סברת הלל ושמאי, ובם נפלה מחלוקת ביניהם בעיון על דברים רבים, שסברת כל אחד ואחד מהם הייתה לפי שכלו, ומה שיש בידו מן העיקרים.

ואין להאשימם בכל זאת. שלא נכריח אנחנו לשני חכמים מתווכחים בעיון להתווכח כשֶכֶל יהושע ופנחס. ואין לנו ספק כמו כן במה שנחלקו בו, אחרי שאינם כמו שמאי והלל או כמו שהוא למעלה מהם, שהקב"ה לא צוונו בעבודתו על עניין זה. אבל ציוונו לשמוע מחכמי הדור, כמו שנאמר אל השופט אשר יהיה בימים ההם.

ועל הדרכים האלו נפלה המחלוקת, לא מפני שטעו בהלכות, ושהאחד אומר אמת והשני שקר. ומה מאוד מבואר עניין זה לכל המסתכל בו. ומה יקר וגדול זה העיקר במצות.

(מתוך הקדמת הרמב"ם לפירוש המשנה).

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)