דילוג לתוכן העיקרי

הרכבת פאזל בשבת

הרכבת פאזל בשבת

האם מותר להרכיב פאזל בשבת? בספר שמירת שבת כהלכתה (ט"ז, כג) מובא בשם הגרש"ז אוירבך ש"מותר לשחק במשחקי אותיות וציורים שבהם מניחים אותיות או חלקי אותיות ותמונה זה ליד זה, והוא שלא יקבע את המלה או התמונה במסגרת וגם אין החלקים השונים מתחברים ומתהדקים".

במילים אחרות: לדעת ה"שמירת שבת כהלכתה", מותר להרכיב פאזל של תינוקות, העשוי מעץ, שבו מעמידים את החלקים זה ליד זה, אך אסור להרכיב פאזל רגיל, העשוי קרטון, שבו מהדקים אותם זה לזה . מה יסוד הפסק?

הגמרא בשבת קד ע"ב דנה בקירוב אותיות בשבת. באופן עקרוני, כדי להתחייב בשבת משום מלאכת "כותב" צריך לכתוב שתי אותיות. הגמרא כותבת שאם שתי האותיות היו קיימות עוד לפני השבת, והאדם רק קירב אותן זו לזו - הוא אינו חייב משום "כותב", ורש"י הסביר שקירוב אותיות אינו נחשב ל'מעשה', ולכן אין חייבים עליו.

אמנם, באחרונים מצאנו מחלוקת סביב פסק זה. הרמ"א (שו"ת סי' קי"ט) מתיר לפתוח ספר שכתבו על צדי דפיו, למרות שבשעת הפתיחה האותיות נמחקות. לטענת הרמ"א, כשם שקירוב אותיות אינו נחשב לכתיבה - כך גם ריחוק אותיות אינו נחשב למחיקה. הלבוש וה"מגן אברהם" (סי' ש"מ) חלקו על הרמ"א, וכתבו שאסור לפתוח ספר כזה. ה"אבני נזר" (סי' ר"י) ביאר שהגמרא רק התירה לקרב אותיות שלמות כדי ליצור מילה, ולכן גם מותר להפריד אותיות ממילה כתובה. מאידך, ספר שכתובות אותיות על צדו - כאשר פותחים אותו, האותיות עצמן נשברות ונמחקות, ודבר זה אסור בשבת.

להלכה, הגרש"ז אוירבך וה"אגרות משה" קיבלו את פסק הרמ"א, אך בהסתייגות מסויימת: מותר לקרב אותיות זו לזו ולכן גם מותר לפתוח ספר שרשומות אותיות על צדו (שש"כ כ"ח, ב), אך אסור לקרב אותיות זו לזו בהידוק. לדעתם, כנראה, כאשר האותיות מהודקות היטב - קירובן בכל-זאת נחשב לכתיבה.

נימוק נוסף להיתר פתיחת ספר שכתובות אותיות על צדו מצאנו ב"פרישה" (סי' ש"מ). לדעתו, הדבר דומה לסגירת דלת של בית בשבת, שאינה נחשבת ל"בנייה" כיוון שהדלת עשויה לסגירה ולפתיחה. כמו כן, לדעתו, מותר לקרב אותיות בשבת כאשר האותיות עשויות ועומדות לכך. במילים אחרות: מותר להרכיב פאזל, העשוי להרכבה, אך אסור לקרב סתם אותיות שנקרעו מדף כתוב.

מכאן יתד נוספת לדברי הגרש"ז אוירבך: מותר לבנות פאזל בשבת שכן הוא עומד לבנייה, אך כאשר הפאזל מתהדק חזק - הוא אינו נחשב ל'עומד להרכבה', ולכן אסור להרכיבו. הרב ברוך גיגי שליט"א העיר שלדברי ה"פרישה", ייתכן להתיר להרכיב פאזל קטן, שנוהגים לפרקו ולהרכיבו באופן תדיר, ולאסור הרכבת פאזל של הרבה חלקים, שנוהגים להרכיבו ולהשאירו מושלם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)