דילוג לתוכן העיקרי

'ודרכתי על במותי ארץ'

בשבוע האחרון היינו ערים לאחת מתופעות הטבע ההרסניות ביותר ביקום - רעש האדמה. מקור המילה רעש הוא מאכדית, משמעותה 'זעזוע וחרדה', וכך גם בערבית: רעש = רעד (ע"פ האנציקלופדיה המקראית ומילון בן-יהודה). בתנ"ך מופיע ה"רעש" במשמעות של רעידת אדמה במקומות רבים. אחד התיאורים המפורטים לעוצמתו של הרעש מופיע ביחזקאל ל"ח, בתיאור מלחמת גוג ומגוג:

"וּבְקִנְאָתִי בְאֵשׁ עֶבְרָתִי דִּבַּרְתִּי, אִם לֹא בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל: וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה וְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאֲדָמָה וְכֹל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת וְכָל חוֹמָה לָאָרֶץ תִּפּוֹל".

במקומות רבים מופיע הרעש כדריכת ה' על במותי ארץ. ירידתו של הקב"ה, כביכול, גורמת לכל הטבע לחיל ורעדה. כך מתאר הנביא מיכה (א'):

"כִּי הִנֵּה ה' יֹצֵא מִמְּקוֹמוֹ וְיָרַד וְדָרַךְ עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ וְנָמַסּוּ הֶהָרִים תַּחְתָּיו וְהָעֲמָקִים יִתְבַּקָּעוּ כַּדּוֹנַג מִפְּנֵי הָאֵשׁ כְּמַיִם מֻגָּרִים בְּמוֹרָד".

כמה נביאים מזכירים בנבואתם את הרעש שהיה בימי עוזיהו. הנביא עמוס מציין את זמן נבואתו לפי רעש זה: "דברי עמוס... אשר חזה... שנתיים לפני הרעש"; ואותו רעש משמש כתיאור לרעש חזק במיוחד בנבואתו של זכריה (י"ד): "ויצא ה' ונלחם בגוים ההם כיום הילחמו ביום קרב, ועמדו רגליו ביום ההוא על הר זיתים... ונַסתֶם כאשר נַסתם מפני הרעש בימי עוזיה". בספר מלכים ובספר דברי הימים אין כל אזכור לרעש בתקופת עוזיהו, אולם הפרשנים מייחסים את התיאור שבהקדשת ישעיה (ו') - "וינועו אמות הסיפים" - לרעש שנוצר כתוצאה מכניסתו של עוזיהו להקטיר בהיכל בניגוד לדין (רד"ק), או לרעש שהתרחש ביום שבו עוזיהו הצטרע (רש"י). בנבואת ישעיהו על מואב (ט"ו-ט"ז) ישנם תיאורים של אנשים הנמלטים על נפשם חסרי כל, ויש המייחסים אף מאורע זה לרעש של ימי עוזיהו.

ייתכן שניתן לקשר גם כמה פרשיות מהתורה לרעש האדמה. מהפכת סדום ועמורה מתוארת ע"י הנביא עמוס (ד') כקשורה לרעידת אדמה:

"הָפַכְתִּי בָכֶם כְּמַהְפֵּכַת אֱ-לוֹהִים אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה, וַתִּהְיוּ כְּאוּד מֻצָּל מִשְּׂרֵפָה, וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'... כִּי הִנֵּה יוֹצֵר הָרִים וּבֹרֵא רוּחַ וּמַגִּיד לְאָדָם מַה שֵּׂחוֹ, עֹשֵׂה שַׁחַר עֵיפָה וְדֹרֵךְ עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ ה' אֱ-לוֹהֵי צְבָאוֹת שְׁמוֹ".

גם את פרשת קורח וכל עדתו, הנבלעים בתהומות האדמה, ניתן להבין ע"י רעידת אדמה: "ותפתח הארץ את פיה, ותבלע אותם ואת בתיהם". יהי רצון שלא נראה עוד אסונות בהיקפים כאלו.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)