דילוג לתוכן העיקרי

עירובין | דף כב | כל העולם רשות היחיד

 

בסוגייתנו מועלית שאלה: מדוע אין אנו מחשיבים את כל העולם לרשות היחיד:

"אמר רבי יצחק בר יוסף אמר רבי יוחנן: ארץ ישראל אין חייבין עליה משום רשות הרבים. יתיב רב דימי וקאמר לה להא שמעתא. אמר ליה אביי לרב דימי: מאי טעמא? אילימא משום דמקיף לה סולמא דצור מהך גיסא ומחתנא דגדר מהך גיסא - בבל נמי מקיף לה פרת מהך גיסא ודיגלת מהאי גיסא. דכולא עלמא נמי - מקיף אוקיינוס!"


לדברי רבי יוחנן אין איסור טלטול בארץ ישראל אפילו במקומות שהם מוגדרים כרשות הרבים. בניסיון הגמרא לברר את הסברה שבגינה ארץ ישראל תהיה שונה משאר ארצות העולם נאמר, בין היתר, שלכאורה לא צריכה להיות רשות הרבים בכל כדור הארץ משום שכול היבשה, למעשה מוקפת באוקיינוס. אומנם סברה זו נדחתה בגמרא, אבל לא הוסברה הסיבה לכך. ברי לנו שהשאלה לא חסרת בסיס, שהרי אחרת היא לא הייתה עולה כלל. יתר על כן, מכיוון שמים לא מבטלים מחיצות מדוע לא נאמר שכל מקום מפגש מים עם האדמה שגבוהה מעשרה טפחים לא יוגדר כמחיצה?

בעלי התוספות (ד"ה דילמא מעלות ומורדות קאמרת) מבארים שמחיצה שלא נעשתה בידי אדם, לא נחשבת כמחיצה כשרבים עוברים בה. דהיינו, לדעת בעלי התוספות רבי יהודה וחכמים נחלקו לגבי ביטול מחיצה על ידי רבים רק במחיצה שנוצרה על ידי אדם; אולם, במחיצה שנוצרה בידי שמים הם מסכימים שרבים מבטלים אותה.

האחרונים (חזון איש סימן קז סימן קטן א; שו"ת יעב"ץ סימן ז ועוד) הבינו על פי דברי התוספות שאין ביכלתה של מחיצה שנוצרה בידי שמים במקום שרבים מהלכים בו, להגדיר את המקום כרשות היחיד. מנגד, במקום מחיצות שנוצרו בידי שמים במקום שלא עוברים בו רבים, מגדירות את המקום כרשות היחיד.

נראה שאפשר להגדיר את דבריהם בצורה כזו שמקום שיש בו מחיצה שנעשתה בידי שמים אינו נקרא מחיצה כלל כאשר המציאות היא שרבים עוברים שם. כלומר, בטלה ממקום זה שם מחיצה. על אף האמור, נראה שדבריהם מוקשים מעט וראשונים רבים (רשב"א, ריטב"א, ר"ן ועוד) כותבים שלא ניתן להגדיר כרשות היחיד שטח גדול כל כך שהמוקף לא יוכל להבחין בהיותו מוקף במחיצות. על פניו נוצרת קושיה עצומה, כיצד ניתן לערב שטחים גדולים כמו ערים? ניתן להסביר שכוונת דבריהם היא שרק כאשר השטח מוקף באמצעות מחיצות שנוצרו בידי שמים יש הגבלה לגודל השטח. אולם, כאשר השטח הוקף במחיצות שנעשו בידי אדם אין הגבלה לגודל השטח.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)