דילוג לתוכן העיקרי

כריתות | דף כו | כפרה למת

 

לעיל (כה עמוד ב), רבי אליעזר אמר שיום הכיפורים מכפר על חטאים הידועים רק לה':

"א"ר אלעזר, אמר קרא: מכל חטאתיכם לפני ה' וגו', חטא שאין מכיר בו אלא המקום יום הכפורים מכפר".


כלומר, משמעות המילים בפסוק "לפני ה'" היא שעל החטא יודע אך ורק ה' ואין החוטא עצמו יודע עליהם. בסוגייתנו, הגמרא מציגה קושיות ותירוצים על דברי רבי אליעזר. הקושיה החמישית של הגמרא היא שהיות ויום הכיפורים מכפר על חטאים שאינם ידועים אלא רק לה', אזי עגלה ערופה שעבר עליה יום הכיפורים לא תערף. אולם, הדין הוא שחובה להביא עגלה ערופה גם לאחר שעבר כבר יום הכיפורים!

התירוץ השלישי שמציעה הגמרא בסוגייתנו הוא שעגלה ערופה ראויה לכפר אפילו על דורות קודמים:

"רב פפא אמר, אמר קרא: כפר לעמך ישראל (אֲשֶׁר פָּדִיתָ ה') וגו', ראויה כפרה זו שתכפר על יוצאי מצרים".


כלומר, מייתור המילים "אשר פדית" למדים שהעגלה מכפרת למפרע על הדורות הקודמים (מכך למדים שאף שהחטא ידוע רק לה', מכל מקום עדיין חייבים לכפר על אותו הדור משום ואין יום הכיפורים מכפר עליו".

הנחה זו, שדור שאינו בין החיים צריך כפרה, קשה נוכח סוגיות אחרות בתלמוד מהם אנו למדים שלמתים אין כפרה, ואינם יכולים להתכפר על ידי קרבן (זבחים ט עמוד ב):

"חטאת ששחטה על מנת שיתכפר בה נחשון - כשירה, אין כפרה למתים".


רש"י (מסכת מעילה דף י עמוד ב ד"ה ולד) מבאר שלמתים אין כפרה משום שעצם מיתתן היא הכפרה שלהם ולכן אין המת זקוק לכפרה אחרת.

בשונה מהסברו של רש"י, שממנו יוצא שלמת אין כל שייכות בקרבנות, הנצי"ב (עמק הנצי"ב על הספרי כא, ח) כותב שאם לא נמצאה באחד מהדורות הקודמים גופת אדם שנרצח ולכן לא ערפו עליה עגלה, אותו הדור יתכפר על ידי עריפת העגלה בדורנו. אם כן, לדבריו יש שייכות למת בקרבן; יתכן להסביר שהסיבה שמת אינו מתכפר בקרבן שלו היא משום שהוא אינו יכול להיות הבעלים של הקרבן ולא משום שאין המת יכול להתכפר בקרבן. לכן, כאשר יש קרבן לחיים אז גם המתים מתכפרים בו ואפילו מספר דורות למפרע.

בעל הספר חסידים (קע, תתשעא) כתב על פי עקרון זה שניתן לכפר על מת באמצעות קרבן של אדם חי ניתן לתת צדקה ולהתפלל עבור נשמתו של המת. יתכן לומר שזו היא גם הסיבה שאדם אומר על אביו שנפטר (בתוך השנה הראשונה למות האב) "הריני כפרת משכבו" ותפילת יזכור של היתומים על הוריהם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)