דילוג לתוכן העיקרי

כתובות | דף נט | מעשה ידי האישה

סוגייתנו עוסקת במלאכות שהאישה חייבת לעשות עבור בעלה, וקובעת שהעיקרית שבהן, שממנה האישה אינה יכול להיפטר אף אם הכניסה שפחות שיעשו את מלאכתה, היא מלאכת עשיית הצמר. מן המשנה אנו למדים שכל מלאכה שהאישה עוסקת בה היא בגדר "מעשה ידיה", אף אם מדובר במלאכות הבית הקלות (שאותן אף לא היה צורך למנות במשנה).

אולם יש לדון בשאלה אם חיובה של האישה לעשות מלאכה עבור מעלה היא חלק מזכויותיו הממוניות של הבעל, או חובה המוטלת על האישה כחלק ממסגרת הנישואין. מחד, המשנה קובעת שהאישה יכולה להיפטר מחובה זו אם הכניסה שפחות שיעשו את מלאכתה, ומשמע שמדובר בעניין ממוני, ומאידך, נראה שלפחות חלק מן הפעולות הנזכרות הן חלק מהאישות ומהקרבה שבין האישה לבעלה.

הבנת אופי חיובה של האישה במלאכות הבית מקבלת משקל משמעותי בתפיסת חיינו כיום, כשנשים רבות מתלבטות בשאלת היחס בין קריירה למחויבות כלפי המשפחה. שאלה זו קשורה גם להבחנה העולה שבסוגייתנו:

"מתני' דלא כר' חייא, דתני ר' חייא: אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לבנים; ותני ר' חייא: אין אשה אלא לתכשיטי אשה".

יש כאן ביטוי לשני צדדים במערכת הנישואין: מצד אחד עומדת האישה המסייעת לבעלה במשק הבית ועושה עבורו מלאכות שונות, ומצד שני מערכת היחסים הזוגית, הכוללת יופי, זוגיות ומשפחה.

אומנם, על אף הקשר של סוגייתנו לנושאים האקטואליים והחשובים שהזכרנו, קשה לקבוע מסמרות על סמך הסוגיה בעניינים מורכבים אלו, ונראה שראוי לעשות מה שמוסכם ומקובל על בני הזוג, ולבחור את שביל הזהב המביא לידי ביטוי באופן מוצלח את הצדדים השונים הקיימים במערכת המשפחתית.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)