דילוג לתוכן העיקרי

כתובות | דף קא | "בת אשתי"

המשנה בסוגייתנו עוסקת בדינו של אדם שהתחייב לזון לתקופה מסוימת (חמש שנים) את בת אשתו, שנולדה לה מאיש אחר. ניתן להבין הסכם זה בשני אופנים:

א. מדובר בהסכם כלכלי, שבמסגרתו הבעל מתחייב למתן מזונות של חמש שנים לבת, ולמעשה מדובר בסכום מסוים של כסף. כלומר, הדגש אינו על ייעוד הכסף לבת אלא על התחייבותו של הבעל לתת סכום כסף מסוים.

ב. מדובר בהסכם אישי, אשר במסגרתו נוצרים יחסים אישיים בין הבעל ובין בת אשתו, וכחלק מיחסים אלו הוא מקבל על עצמו חובה לזון את הבת לתקופה של חמש שנים.

מקביעת המשנה, "ניסת לאחר ופסקה גם עמו כדי שיזון את בתה חמש שנים חיים לזונה חמש שנים", נראה שמדובר בהסכם כלכלי, ולכן על אף שבני הזוג התגרשו, הבעל חייב לבת גרושתו את הכסף. לעומת זאת, מן הדין המובא בסוף המשנה, "הפִּקחים היו כותבים על מנת שאזון את בתך חמש שנים כל זמן שאת עמי", ניתן להבין כאפשרות השנייה.

ניתן לבחון התלבטות זו גם על פי המשנה בסוגייתנו, הקובעת כי חובת האב לזון את ילדיו חלה אף כשאינם שוהים אצלו:"לא יאמר הראשון לכשתבוא אצלי אזונה, אלא מוליך לה מזונותיה למקום שאמה". אם כן, הבעל אינו יכול להתנער מחובת המזונות בטענה שהבת חיה עם גרושתו, וכך גם במקרה שבו הבן אינו מקיים חובת כיבוד כלפי אביו, אין בכך עילה לפטור האב מחובת המזונות.

הט"ז (חושן משפט סימן ס') עסק בדינו של אדם שהתחייב לתת מזונות, דירה וסכום כסף קצוב לבנו ולכלתו, אך בנו מת לאחר נישואיו, והכלה תובעת את חלקה במה שהובטח לה. לפי הט"ז, במקרה כזה הדין דומה לדין משנתנו, וכפי שאדם חייב לזון את בת אשתו אף לאחר שהתגרשו, ואפילו לאחר מיתתו חייבים היורשים לזון אותה, כך גם במקרה הנידון. גם הטענה שהלשון 'בת אשתי' רומזת לכך שההתחייבות מוגבלת רק לזמן שהיא אשתו אינה נכונה, שהרי דין ה'פקחים' שבמשנה מוכיח שכשאין תנאי מפורש אין להגביל את זמן ההתחייבות, ובדומה לזה גם ההתחייבות שהכסף יינתן 'לזוג' חלה גם לאחר מיתת בן הזוג.

אומנם, ניתן להציע חילוק בין המקרים: בסוגייתנו אין חובה על האם לזון את בתה, והסיבה היחידה להתחייבותו של הבעל היא הרצון להתחבב על מי שעתידה להיות אשתו, וייתכן שעשיית נחת כלולה בהתחייבות זו, ואילו במקרה שהט"ז דן בו מטרתו של האב הייתה לסייע לבנו, החייב במזונותיה של הכלה, ולכן שם השימוש בלשון 'זוג' עשויה להיות מכוונת ולהחריג מקרה שבו הבן נפטר.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)