דילוג לתוכן העיקרי

כתובות | דף ק | מה כח בית דין יפה

במשנה בדף צט ע"ב נאמר:

"שום הדיינין שפיחתו שתות או הוסיפו שתות – מכרן בטל. רשב"ג אומר: מכרן קיים, אם כן, מה כח בית דין יפה".

לדעת רשב"ג, גם כאשר הדיינים מוכרים את נכסי היתומים כדי לשלם את כתובת האלמנה תוך טעות בסכום המקח, המכר אינו בטל משום ש"אם כן מה כח בית דין יפה".

בגמרא בסוגייתנו הובאה דוגמה נוספת לשימוש בסברה זו:

"אמר רב הונא בר חנינא אמר ר"נ: הלכה כדברי חכמים.       
ולית ליה לרב נחמן מה כח בית דין יפה? והאמר רב נחמן אמר שמואל: יתומים שבאו לחלוק בנכסי אביהן, בית דין מעמידין להן אפוטרופוס ובוררין להם חלק יפה, הגדילו – יכולין למחות, ורב נחמן דידיה אמר: הגדילו – אין יכולין למחות, א"כ, מה כח ב"ד יפה!          
לא קשיא – הא דטעו, הא דלא טעו".

לדעת רב נחמן אין היתומים יכולים למחות ולבטל את החלוקה שנעשתה על ידי בית הדין בקטנותם, משום ש"אם כן, מה כח בית דין יפה". הגמרא מבארת שלדעתו כאשר בית הדין טועים במעשיהם אפשר לבטל אותם, ואילו כאשר בית הדין אינם טועים המעשה קיים.

מהי בעצם משמעות טענת רשב"ג – "דאם כן מה כח בית דין יפה"?

הראב"ן (יבמות פח ע"א) קישר בין טענה זו לדיון בגמרא לעיל (כו ע"ב) סביב השאלה אם חוששים "לזילותא דבי דינא", כלומר אם כאשר בית הדין הופכים את החלטותיהם בעקבות נתונים חדשים יש בכך כדי לגרום לביזיון בית הדין, ולכן יש מקום להימנע מכך גם כאשר הפיכת הדין מוצדקת באופן עקרוני.

נראה שמתוך תפיסה כזו הרחיב הרשב"ש (סימן תקס"ו) עיקרון זה גם לציבור, ופסק שציבור שביצע מכירה אינו יכול לחזור בו:

"שגנאי הוא לצבור לומר מוטעים היינו, דאי אפשר דליכא חד מנייהו דגמיר, ומסתמא גמירי וידעי אפילו יש בו הונאה, ואלים כחא דצבורא ככח ב"ד, ואם באנו לבטל מכירתם אם כן מה כח בית דין יפה".

אומנם, נדמה שלמרות כיוון כללי זה אפשר להבין את דברי רשב"ג באופן נוסף ולומר שאם תקנות בית הדין יהיו הפיכות, ואפשר יהיה לבטל את מעשיהם, לא יהיה כל ערך לדבריהם. כך, למשל, כאשר בית הדין סבור שיש לחלק את הנחלות בין האחים, לא יהיה כל ערך לחלוקתם אם האחים יוכלו לבטל אותה כשיגדלו. כלומר, לא לכבודו של בית הדין חושש רשב"ג, אלא לערכן של תקנותיהם.

ואכן, אם נתבונן בסוגיות הש"ס נוכל לראות כי הביטוי "מה כח בית דין יפה" מופיע כנגד אלו הרוצים להפוך את עצם התקנה של בית הדין לחלשה וחסרת שיניים (עיין למשל גיטין לג ע"ב), ואילו הביטוי "זילותא דבי דינא" מופיע כאשר בית הדין מבקשים להפוך את החלטתם בשל מידע חדש, ובמקרה כזה מדובר בפגיעה בכבודם ובשיקול דעתם הראשוני, ולא בהחלשה של תקנתם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)