דילוג לתוכן העיקרי

פרק ז | 1 | מי ילך עם גדעון למלחמה?

ד"ר נריה קליין
11.08.2014
 

עיונים בספר שופטים

מי ילך עם גדעון למלחמה?

לאחר אותות הגיזה, גדעון מתחיל בהכנות אחרונות למלחמה, אך לה' יש דרישה מוקדמת, להקטין את צבאו של גדעון. ישראל חונים עתה על עין חרוד (ז', א), ששמו רומז לשלב הראשון של סינון הלוחמים שיתואר מיד, הנפתח בקריאה "מִי יָרֵא וְחָרֵד" (ז', ג). בסינון זה עוזבים את הצבא 22,000 איש, והכתוב טורח ומדגיש כי 10,000 נשארו. זהו מספר הלוחמים שה' בעצמו ציווה לקחת במלחמה הקודמת, נגד סיסרא. לפיכך הקורא עלול לחשוב שהגענו למספר הרצוי; אך לא: "עוֹד הָעָם רָב" (ז', ד). בכך הכתוב מדגיש את הייחוד בשלב השני של הקטנת הצבא.

בסינון הלוחמים השני, אנו שומעים מספר פעמים על החלוקה בין מי שילכו עם גדעון, לבין אלו שלא:

 

א. וְהָיָה אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ זֶה יֵלֵךְ אִתָּךְ הוּא יֵלֵךְ אִתָּךְ /

וְכֹל אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ זֶה לֹא יֵלֵךְ עִמָּךְ הוּא לֹא יֵלֵךְ (שופטים ז', ד)

 

ב. כֹּל אֲשֶׁר יָלֹק בִּלְשׁוֹנוֹ מִן הַמַּיִם כַּאֲשֶׁר יָלֹק הַכֶּלֶב תַּצִּיג אוֹתוֹ לְבָד /

וְכֹל אֲשֶׁר יִכְרַע עַל בִּרְכָּיו לִשְׁתּוֹת (שופטים ז', ה)

 

ג. וַיְהִי מִסְפַּר הַמֲלַקְקִים בְּיָדָם אֶל פִּיהֶם שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ /

וְכֹל יֶתֶר הָעָם כָּרְעוּ עַל בִּרְכֵיהֶם לִשְׁתּוֹת מָיִם (שופטים ז', ו)

 

ד. בִּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ הַמֲלַקְקִים אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם וְנָתַתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדֶךָ /

וְכֹל הָעָם יֵלְכוּ אִישׁ לִמְקֹמוֹ (שופטים ז', ז)

 

בכל אחד מפסוקים אלה, החלק הראשון מציג את מי שילך עם גדעון, והשני את מי שלא ילך. החלק השני פותח בכל הפסוקים הללו במילה 'וכל', והדבר רומז לכך שהקבוצה שלא תלך עם גדעון תהיה ככל הנראה גדולה יותר. ייתכן שהדבר מקדם פתרון לבעיה פרשנית מפורסמת, בנוגע למלקקים 'כאשר ילוק הכלב' והמלקקים 'בידם אל פיהם'. המפרשים חלוקים ביניהם בשאלה האם מדובר בשתי קבוצות נפרדות, שאחת מהן הולכת עם גדעון והשניה לא, או שישנה זהות ביניהן. פסוק ה שונה מחבריו, ושתי הקבוצות המופיעות בו (המלקקים ככלב והכורעים על ברכיהם) פותחות ב'כל' – המילה המשמשת בשאר הפסוקים לתיאור העם שלא ילך עם גדעון. מכאן חיזוק לסברה ששתי הקבוצות הללו הן שהוסרו מצבא גדעון, וכי קבוצת המלקקים בידם אל פיהם – זו שהלכה עם גדעון להלחם – אינה זהה לקבוצת המלקקים ככלב.

מדוע דרש ה' את סינון הלוחמים? ומדוע ציווה זאת דווקא כעת, ולא, למשל, כבר כששלח את גדעון להושיע את ישראל? בכך נעסוק בפעם הבאה.

נריה קליין

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)