דילוג לתוכן העיקרי

ראש השנה | דף כ | מצווה לקדש על פי הראייה

במשנה להלן (כא ע"ב) נאמר שמחללים את השבת על קידוש החודש של ניסן ותשרי. הגמרא בסוגייתנו דנה ביחס שבין דין זה לקביעה שאדר הסמוך לניסן תמיד חסר:

"שלחו ליה למר עוקבא: אדר הסמוך לניסן – לעולם חסר. מתיב רב נחמן: על שני חדשים מחללין את השבת – על ניסן ועל תשרי. אי אמרת בשלמא זמנין מלא זמנין חסר – משום הכי מחללינן, אלא אי אמרת לעולם חסר – אמאי מחללינן? משום דמצוה לקדש על הראייה".

הגמרא שואלת מדוע יש צורך לחלל את השבת על קידוש חודש ניסן, אם ידוע שחודש אדר תמיד חסר. התשובה שמציעה הגמרא היא שמחללים שבת משום שמצווה לקדש על פי הראייה, ומצווה זו מתקיימת אף שאנו יודעים מראש באיזה יום נקדש את החודש. בהמשך הסוגיה נדחית תשובה זו בגלל לשון המשנה, אך לכאורה נראה שהגמרא מתעלמת מפגם מהותי בתשובתה. כך ניסח זאת הריטב"א (כ ע"א ד"ה אי):

"הוה מצי לאקשויי אי הכי דמשום מצוה לקדש על פי הראיה אפילו כולהו חדשים נמי ליחללו".

כלומר, אם חילול השבת נעשה כדי לקיים את המצווה לקדש על פי הראייה, אין כל סיבה להגביל אותו רק לניסן ותשרי, וראוי היה לחלל את השבת עבור מצווה זו גם בחודשים אחרים! הריטב"א סבור שזו קושיה ניצחת, ומסביר שהגמרא לא הקשתה כן משום שהעדיפה לדחות סברה זו מתוך לשון המשנה עצמה (וכן כתב השפת אמת שם).

אמנם, נראה שיש ליישב את קושיית הריטב"א מתוך עיון במהותה של המצווה לקדש על פי הראייה. אפשר להבין מצווה זו בשתי דרכים:

א. יש 'מעשה מצווה' של קידוש החודש על פי הראייה.

ב. החודש מתקדש בצורה טובה יותר על פי הראייה.

נראה שהריטב"א הבין כאפשרות הראשונה, שקידוש החודש על ידי ראייה נחשב למעשה מצווה, וממילא מסתבר היה בעיניו שמצווה זו מתקיימת באופן שווה בכל חודשי השנה. אמנם, ייתכן שבשלב זה הבינה הגמרא כאפשרות השנייה, היינו שקדושת החודש נוצרת בצורה טובה יותר כאשר היא נקבעת על פי הראייה, וממילא ייתכן שדווקא בחודשים שבהם יש משמעות מיוחדת לקידוש החודש נצטרך לקדש על פי הראייה (ועיינו בהערות הגרי"ש אלישיב כאן).

נראה לחזק כיוון זה מתוך דברי התוספות (כ ע"א ד"ה הא בניסן), שכתבו בפירושם השני שדווקא את החודשים ניסן ותשרי אנו קובעים בזמנם ונמנעים מלאיים על העדים. נראה שטעם הדבר הוא שכאשר יש משמעות מהותית לקידוש החודש אנו מבקשים שהוא ייעשה בצורה הטובה ביותר.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)