הלכה והסטוריה ישראלית
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב אביעד תבורי 01 ה' באייר תש"ח: להעז להכריז ביום שישי, 14 במאי 1948, הכריז דוד בן גוריון על עצמאותה של מדינת ישראל. ואכן, החל משנת 1949 חוגג העולם הדתי את יום העצמאות כיום דתי וכחג לאומי. במהלך השיעור נחזור לרגעי ההכרזה ההיסטוריים, נסקור את משמעותה באותה העת, ואת והשלכותיה המדיניות, הרוחניות וההלכתיות. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 02 יום העשירי בספטמבר 1952: הסכם השילומים ב-10 לספטמבר 1952, נחתם הסכם השילומים בין מערב גרמניה לישראל. בקהילות יהודיות ברחבי העולם, כמו גם בישראל, רבנים הביעו רגשות עמוקים בהתנגדותם להסכם. האם ההתנגדות העזה הזו לפיצויים מבוססת על עקרונות הלכתיים או שמא מדובר בתגובות רגשיות גרידא לזוועות השואה? הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 03 יום ה-27 לאוקטובר 1958: מיהו יהודי? מדינה ישראל הצעירה מתחילה את צעדיה הראשונים על במת ההיסטוריה. עם הזמן, צצות למדינה החדשה סוגיות והתמודדויות חדשות. יעבור עשור שלם עד שסוגיית הגדרת הזהות היהודית תפרוץ בסערה. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 04 יום ה-23 למאי 1960: "אייכמן בידנו" – משפטו והוצאתו להורג של אדולף אייכמן במשימה נועזת, סוכני המוסד הישראלים הצליחו להבריח את אייכמן מארגנטינה ולהביא אותו לישראל כדי לעמוד לדין. ברחבי העולם עקבו אחרי המשפט מקרוב והוא העלה מודעות לזוועות הגרמנים בשואה. בישראל זו הייתה הפעם הראשונה שהאנשים נחשפו לסיפורים האישיים של הניצולים הרבים החיים במדינה. במקביל הועלו שאלות ודילמות מסוימות ביחס למשפט וגזר דינו. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 05 ה-18 למאי 1965 "האיש שלנו בדמשק" –פרשת אלי כהן אלי כהן היה מרגל ישראלי, שפעל בסוריה, וכונה "האיש שלנו בדמשק". כהן נודע כאחד מגדולי המרגלים של ישראל, והמידע שמסר, לאחר שהתיידד עם הצמרת הפוליטית והצבאית של סוריה, סייע רבות לצה"ל. בינואר 1965 כהן נחשף ונתפס, וב-18 במאי 1965 הוצא להורג בתלייה בדמשק. ברקע פרשה זו דן הרב גורן - תחת אלו הנחות יסוד הלכתיות יכולים סוכניות הריגול בישראל לשלוח מרגלים לשטח האויב בזהות של גויים? הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 06 ה-7 ביוני 1967: "הר הבית בידינו" - מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים עם שחרור הר הבית, מפקד חטיבת הצנחנים דאז, מוטה גור, מצהיר את ההצהרה היסטורית ברדיו: "הר הבית בידינו!". בסיום המלחמה נפגש דיין עם הווקף המוסלמי ששלט במקום, והחזיר רשמית את הר הבית לשליטתם. החלטה זו של משה דיין גובתה בתמיכה רבנית מלאה, שבתורם הסכימו איתו שיהודים צריכים להימנע מכניסה להר הבית. בשיעור זה ננסה להבין את המקור להתנגדותם החריפה של אותם הרבנים. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 07 העלאת מתים מהים: אובדן הצוללת אח"י דקר אח"י דַּקָּר הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי, שטבעה ב-25 בינואר 1968, בדרכה מבריטניה לישראל וכל 69 אנשי צוותה נספו. שרידי הצוללת ומקום טביעתה נתגלו רק בשנת 1999. באותה עת דנו בכירי ישראל האם להעלות את הצוללת מעומקי הים. ההלכה מאוד מקפידה היכן וכיצד יש לקבור יהודים, אך האם ההלכה מכירה בקבורה בים כקבורה דתית לגיטימית? ואם התשובה היא שלילית, האם יש לקיים את מצוות הקבורה היהודית בכל מחיר? הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 08 השישי באוקטובר 1973: מלחמת יום כיפור (א') בצהרי שבת השישי באוקטובר 1973, קצת אחרי השעה שתיים אחר הצהריים, פתחו צבאות מצרים וסוריה במתקפה דו-חזיתית על ישראל. יום ההתקפה נבחר ותוכנן במכוון ליום הכיפורים: יום בו המדינה נסגרת לחלוטין, יום בו מאות אלפי ישראלים, כולל חיילים, נמצאים בבית הכנסת בצום ומתפללים. השאלות הקשות, ההלם והמבוכה הורגשו גם בדיונים בתוך העולם הדתי וההלכתי. נעסוק על כך בהרחבה בשיעור. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 09 השישי באוקטובר 1973: מלחמת יום כיפור (ב') בשבוע שעבר הזכרנו כי מדינת ישראל כלל לא היתה ערוכה למלחמת יום הכיפור. הכאוס הורגש בכל המישורים והחזיתות. מותם של אלפי חיילים בקרבות, הביא לידי הרבנות הצבאית אתגר נוראי. הרבנות ניהלה את איסוף הגופות, זיהוים, קבורתם, ואף דיווח הבשורות הקשות למשפחות השכולות. בשל מורכבותה של המשימה, התעוררו שאלות הלכתיות רבות לגבי אופן ביצוע משימות אלה בשבת וביום טוב. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 10 הרביעי ביולי 1976: מבצע אנטבה (א') ברביעי ביולי 1976 ביצע הצבא הישראלי את אחת ממשימות החילוץ הנועזות והאמיצות ביותר בכל הזמנים - מבצע אנטבה. העולם הדתי הגיב למבצע באופן מגוון. בעוד שהקהילה הציונית הדתית שיבחה את המבצע והכירה בו כנס, תגובת העולם החרדי היתה אמביוולנטית. הלכה והסטוריה ישראלית
הרב אביעד תבורי 11 הרביעי ביולי 1976: מבצע אנטבה (ב') האם עלינו לפדות שבויים בכל מחיר? מה נחשב למחיר סביר בסיטואציה מורכבת כמו זו של אנטבה? הלכה והסטוריה ישראלית