עיון גיטין
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב עזרא ביק מסכת גיטין פ"ב - אלא לפלוני אנו מתחילים לימוד מסכת גיטין. בחדשיים הראשונים, אנו נלמד את הפרק התשיעי, פרק המגרש. למרות מיקומו בסוף המסכת, הפרק עוסק יסוד מהות הגירושין – מושג ה"כריתות" – ולכן ראינו לנכון לפתוח בלימודו ורק אחר כך לחזור לתחילת המסכת (בעצם, לפרק ב'), שעוסקת במעשה הגירושין ובחפצא של הגט. גמרא גיטין
הרב עזרא ביק מסכת גיטין פ"ט - חוץ בקידושין (פב:) בשיעור בשבוע שעבר, ראינו את שיטת הריטב"א בדף פב: בנוגע לדברי הגמ' שבמקרה מסוים "קידושי שמעון לא אהנו". הריטב"א קבע שקידושין שאינם אוסרים אינם חלים כלל. מזה הסקנו שלפי הריטב"א מעשה הקידושין הוא מעשה של איסור והיתר ולכן אם אין אף חלות חדשה בתחום האיסור אין משמעות לקידושין כלל. גמרא גיטין
הרב עזרא ביק ארבעה זקנים (פג.) גמרא גיטין
רבני ותלמידי הישיבה מסכת גיטין פ"ט: (פג:) גירושין וקידושין לזמן קצוב מאת הרב ישי אדמנית גמרא גיטין
הרב ברוך וינטרוב מסכת גיטין פ"ט: (פד.) בעניין על מנת שתנשאי לפלוני ותנאי על מנת שנינו בגיטין פד ע"א: "ת"ר הרי זה גיטך ע"מ שתנשאי לפלוני הרי זו לא תנשא ואם נשאת לא תצא". גמרא גיטין
הרב עזרא ביק מסכת גיטין פ"ט: פ"ד: יטלנה הימנה כיצד יעשה יטלנה הימנה (פד:) גמרא גיטין
הרב אהרן ליכטנשטיין גיטין פרק ב' - שיעור פתיחה בעניין גירושין על ידי גט (יז.) בהגדרת הגירושין מדברת התורה על שני דברים: האחד - "ספר כריתות", והשני - "ושלחה מביתו". כך, גם בהמשך הפרשייה (פסוק ג), כאשר גם האיש השני מגרשה, מופיעים שני הביטויים. לאור זאת יש לבחון מהו מוקד תהליך הגירושין: האם מתן "ספר הכריתות" הוא עיקרם של הגירושין, או שמא זהו שילוח האישה מבית האיש? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן יז - זמן בגיטין מסוגייתנו נראה שכתיבת הזמן בגט היא תקנה דרבנן, אך מסוגיות אחרות משמע שזוהי חובה מדאורייתא. המאמר עוסק בסתירה זו ובתשובות שנתנו לה ראשונים ואחרונים, וכן בתשובתו של ר' חיים מבריסק, המחלק בין שטרי קניין לבין שטרי ראיה. גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן יז: - מאימתי מוציאין לפירות ממתי אין לבעל זכות לקבל את פירות נכסי אשתו? משעת כתיבת הגט, משעת חתימת הגט או משעת נתינת הגט? גמרא גיטין
הרב אהרן ליכטנשטיין שיעור פתיחה - בעניין גירושין על ידי גט האם ישנם קידושין וגירושין אצל גויים? מהו תפקידו של הגט - האם הוא משמש כשטר קניין, או שהוא רק כלי לגירושין? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן יז. - גזייה לזמן מה דינו של גט שהבעל חתך ממנו את הזמן? עיון בשאלה זו ובדיני החזקות של חזקת אשת איש ו"הרי גרושה לפנינו". גמרא גיטין
הרב אמנון בזק יח. - מאימתי מונין לגט דין הבחנה הוא איסור על גרושה להינשא שלושה חודשים לאחר הגירושין, כדי להבדיל בן ולד שנולד לה מבעלה הראשון לבין ולד שייוולד לב מבעלה השני. מה מקור דין זה? האם מונים זמן זה משעת כתיבת הגט או משעת נתינתו? גמרא גיטין
הרב עזרא ביק פט. גמרא גיטין
הרב משה ליכטנשטיין יח: - נמצא אחד מהן קרוב או פסול האם דיני העדות חלים גם על עדים החותמים על השטר? כדי לענות על שאלה זו, יש לברר את מעמדו של השטר: האם הוא נחשב לעדות או שיש לו מעמד משפטי עצמאי? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן יט. - כתב על גבי כתב המאמר עוסק בדיני כתיבה על גבי כתיבה, הן בשבת והן בגיטין. גמרא גיטין
הרב משה טרגין יט: - שטרא פרסאה: שטרות העולים בערכאות של עכו`ם מהו מעמדם של שטרות שנעשו בערכאות של גויים? האם יש הבדל לעניין זה בין שטרי ראיה לבין שטרי קניין? מה היחס בין דין זה לבין "דינא דמלכותא דינא"? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן כ. - לשמה בגט ובמגילת סוטה הגמרא משווה בין החובה לכתוב גט "לשמה" - לשם האישה המתגרשת, לבין החובה לכתוב מגילת סוטה "לשמה" - לשם האישה הסוטה. מאידך, הגמרא כותבת שספר תורה אינו יכול לשמש כגט (שכן הוא לא נכתב לשמה) אך הוא יכול לשמש כמגילת סוטה. מה היחס בין דיני ה"לשמה" השונים? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן כ. - חק תוכות ומוקף גוויל מהי ההגדרה של "חק תוכות"? האם שם ה' היה חרוט על הציץ מלפנים או מאחור? מהי אופייה של החובה לכתוב את אותיות הסת"ם מוקפות גוויל? האם דין זה חל גם על גיטין? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן כ. - היו מוחזקים בטבלה שהיא שלה כידוע, הגט שייך לבעל. המאמר עוסק במשמעות של דין זה, ומתוך כך - בשאלות נוספות: מי חייב לכתוב את הגט והאם הוא יכול למנות לשם כך שליח. גמרא גיטין
הרב עזרא ביק כא. - מעשה הקניית גט לאישה המאמר עוסק בדיני הנתינה של הגט, ובאופי הכפול של נתינה זו: הנתינה הממונית, ונתינת הגט ביד האישה. גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן כא. - בעניין מחוסר קציצה מהו גדר הפסול של "מחוסר קציצה" - גט המחובר לקרקע? האם פסול זה נובע מההפרעה לתהליך הגירושין, או שזהו פסול בחפצא של הגט? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן כב. - מחלוקת ר' מאיר ור' אלעזר המאמר דן ביכולת להקנות גט על ידי קניין אגב, על רקע הדיון באופיו של קניין אגב. כאשר מקנים מטלטלין אגב קרקע - האם המטלטלין צריכים להיות צבורים על הקרקע? גמרא גיטין
הרב יוסף צבי רימון כב:-כג. - חש`ו וגדול עומד על גביו כידוע, נחלקו ר' מאיר ור' אלעזר האם "עדי חתימה כרתי" או "עדי מסירה כרתי". באילו שטרות הם נחלקו? האם ישנו הבדל בין שטרי קניין לבין שטרי ראיה? האם ר' אלעזר מודה שגם עדי חתימה כרתי? גמרא גיטין
הרב יאיר קאהן כב. - קניין אגב בעציץ נקוב ובגט הגמרא כותבת שחרש, שוטה וקטן יכולים לכתוב גט אם גדול עומד על גביהם. האם פתרון זה הוא רק לשיטת ר' מאיר, או שגם לשיטת ר' אלעזר? האם יש חילוק בין הטופס של הגט לבין התורף שלו? המאמר דן בשאלות אלו על רקע דיון בדין "לשמה" ובחילוקו של ר' חיים מבריסק בין כוונה לבין דעת בקניין, בחליצה ובנתינת גט. גמרא גיטין
הרב שלמה ברין כג - עבד כשליח הולכה וקבלה וגדרי `אינו בתורת גטין וקידושין` האם עבד כשר להיות שליח להביא גט? האם יש הבדל בין שליח הולכה לבין שליחות קבלה? עיון בשאלות אלו ובייחודיות השליחות בגט, על רקע ההבחנה בין שליח להולכה לבין שליח לקבלה. גמרא גיטין

עמודים