מרצה | כותרת | תקציר | סידרה |
---|---|---|---|
הרב יעקב מדן | וירד אברם מצרימה | מדוע אברם יורד מצרימה? מדוע הוא מוכן לוותר על שרה? האם יש הגיון מאחורי הפעולות הללו? | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב ברוך גיגי | בחירת אברהם | הפסוקים אינם מציינים את סיבת הבחירה באברהם. הרב גיגי מציג שלושה הסברים שונים לשאלה זו, ומתייחס למשמעות הדברים גם לחיינו. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב יהודה עמיטל | פדיון שבויים | אברהם נפגש עם מלך סדום ומתמודד מולו על אף שהוא רשע. מכך אנו למדים על חשיבותה של מצוות פדיון שבויים. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב יהודה עמיטל | מצוַת המילה | מטרת האדם היא לקדש את הטבע, ולא לקבל כל דבר טבעי כדבר חיובי. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | שיחה לפרשת לך לך - ייחודו של אברהם | על בסיס חתימת הברכה הראשונה בתפילת עמידה, הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל מבחין בייחודו של אברהם אבינו ביחס ליצחק ויעקב, ומכאן מסיק מסר משמעותי מדמותו של אברהם. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב משה ליכטנשטיין | אברהם אהבי | שתי דמויות המופת של עם ישראל, אברהם ומשה, מסמלות שתי דרכים שונות בעבודת ה' - עבודה מאהבה ועבודה מיראה. לכל סוג עבודה יתרון משלו, וגדולתו של אברהם היא בכך שהאהבה הגדולה אותה עבד את ה' הייתה מיוסדת על יראה. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | ייחודו של אברהם | תפילת עמידה נפתחת בא-לוקי אברהם, א-לוקי יצחק וא-לוקי יעקב. מדוע יש צורך בהפרדה הזו? מצד שני, הברכה מסתיימת רק עם אזכור אברהם. במה הוא היה שונה משאר האבות? | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | אברהם העברי | מהיכן צמח אברהם? כיצד הופיע לפתע על בימת ההיסטוריה? כיצד התמודד מול הסביבה שבה גדל? | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | והיה ברכה | מהי גדולתו של אברהם על פני שאר האבות? מסביר, שראשית, היה אברהם הראשון ובכך קנה לו זכות ושנית, בכך שהיה ראשון הכיר הוא בהקב`ה ללא כל עזרה, ללא אדם אחר שינחיל לו את האמונה. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב יהודה עמיטל | בחירת אברהם | פרשתינו מלמדת אותנו שלושה יסודות חשובים בעניין בחירת עם ישראל: הבחירה איננה תלויה במעשי עם ישראל; ארץ ישראל היא חלק בלתי נפרד מהבחירה; ויד ה' מכוונת את עם ישראל גם בלי ידיעתו. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב יהודה עמיטל | ברית המילה | מה הקשר בין ברית המילה לבין שינוי שמו של אברהם ל`אב המון גויים`? היאך היא הדרך להשפיע על העולם? איזה מסר משדרת ברית המילה לעולם כולו? | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | איש הרוח ואיש המעשה | פרשת לך לך מגלה בפנינו שתי בחינות בדמותו של אברהם: איש המעשה מחד, ואיש הרוח מאידך. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | על שתי מלחמותיו של אברהם | דור המבול ודור הפלגה חטאו באתיאיזם. הם לא הכירו כלל בקיומו של א-ל מכל סוג. הגעתו של אברהם לאמונה היא על ידי צפייה דווקא בעבודה זרה, דווקא באלו שחפשו במה להאמין. אברהם נלחם בעבודה זרה, אך בעיקר באתיאיזם. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | מוסר המלחמה של אברהם אבינו | אברהם מודאג מכך שאולי הרג חפים מפשע. עלינו ללמוד מידה זו מאברהם- גם עם מצב המלחמה הבלתי פוסק עם שכנינו. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | קיומה של ההבטחה האלוקית | האם חטא יכול להשפיע על הבטחה של הקב`ה? מה ניתן ללמוד מכך על השפעת מעשינו על התוכנית האלוקית? | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב יעקב מדן | שיחה לפרשת לך לך - אברהם אבינו – בין ריה"ל לרמב"ם | הרב מדן מציג מחלוקת דעות בשאלה מדוע נבחר אברהם, מחלוקת בין ריה"ל לרמב"ם, ומראה כיצד מדובר על הבדלי גישות עקרוניים הנוגעים לעיקרי אמונה נוספים. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פרשת לך-לך - א-לוקי השמים וא-לוקי הארץ | מה מספר אברהם לבני דורו על אודות הקב`ה? מהפסוקים רואים שאברהם הפך את הקב`ה מא-לוקי השמים בלבד ל א-לוקי השמים וא-לוקי הארץ. אך יש בכך שתי סכנות: הפיכתו של הקב`ה לאלוקי הארץ בלבד - חטא ההגשמה, והמחשבה שהקב`ה מולך רק בתחתונים. | שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע (תשפ"א) |
הרב משה ליכטנשטיין | לוט – האידיאליסט המובס | זכותו של לוט: נפתח דווקא בפרשת וירא. כאשר מוזכרת הפיכת סדום ובתוך כך הצלתו של לוט, הדבר מנומק בתורה כך: "וַיְהִי בְּשַׁחֵת אֱ-לֹהִים אֶת עָרֵי הַכִּכָּר וַיִּזְכֹּר אֱ-לֹהִים אֶת אַבְרָהָם וַיְשַׁלַּח אֶת לוֹט מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה בַּהֲפֹךְ אֶת הֶעָרִים אֲשֶׁר יָשַׁב בָּהֵן לוֹט" (בראשית י"ט, כט). |