תהילים (סדרה ג)
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב אלחנן סמט הקדמה לסדרת השיעורים (תשפ"א) בספר תהילים נפתח בשיעור מבוא למעיין במזמורי תהילים, ונציג את כלי העבודה הבסיסיים שלנו בגישתנו לניתוח מזמור: כיצד יש לרשום את המזמור, התקבולת לסוגיה, חלוקת המזמור השלם לבתים ולמחציות. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ' - "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" עיון במזמור כ' מעלה כי זהו מזמור ציבורי-טקסי המשלב בתוכו קולות של כמה דוברים. מהי הסיטואציה הייחודית שהולידה את כתיבת המזמור? 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" (ב) הצירוף "עַתָּה יָדַעְתִּי" מופיע 5 פעמים בכל המקרא. ביטוי זה הוא מעין צופן שיוביל אותנו לפענוח המזמור ולזיהוי הקולות הדוברים בו. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" (3) האם הביטחון בישועת ה' עומד בסתירה לרגש המצוקה שהאדם חווה במציאות? מזמורנו מוכיח כי שתי העמדות הללו יכולות להתקיים יחדיו בנפש המאמין. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" (4) (שני נספחים) מדוע נבחר דווקא מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" להיאמר בסיום תפילת שחרית? ומיהו הפייטן שחיבר פיוט על יסוד מזמור זה? 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ג "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (1) "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד. כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב... כְּטַל חֶרְמוֹן..." – מזמור קצר זה מילותיו ברורות, אך מהו נושאו של המזמור ומה הקשר בין חלקיו? 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ג "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (2) "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" הוא מטבע לשון המשמש במקרא לתיאור המשפחה המורחבת היושבת על נחלת אבותיה. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ג "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (3) "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב" ו"כְּטַל חֶרְמוֹן" – מדוע הובאו דווקא שני דימויים אלו לאחים היושבים יחד על נחלת אביהם? 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" (1) "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" – מיהם "בְּנֵי אֵלִים" הנקראים במזמורנו להלל את ה'? ומדוע סטו רוב הפרשנים מפירוש הצירוף הזה כפשוטו? 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" (2) מזמורנו מתאר את קול ה' הנשמע בתופעות טבע שונות. נזהה מהן התופעות המדויקות המתוארות במזמור. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" (3) תופעות הטבע השונות שבהן מתגלה קול ה' מובאות במזמורנו בהדרגה - מהתופעה הרועשת ביותר לזו העדינה ביותר 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" ׁ(4) מזמורנו מורכב משלוש פסקאות שונות היוצרות יחד מבנה סימטרי ומקיימות ביניהן קשרי לשון וסגנון. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" ׁ(5) באמצעות האנאפורות במזמור כ"ט ניתן לזהות התפתחות במהלך המזמור, המייצגת תהליך של התקרבות בהתגלות ה' לאדם. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" ׁ(6) מנהג 'קבלת שבת' התפתח בשלושה שלבים. חלקים מהנוסח נקבעו בתקופה קדומה וגיבושו הסופי נעשה בידי מקובלי צפת 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (1) על מזמור קל"ט כתב אבן עזרא: "זה המזמור נכבד מאוד בדרכי השם, ואין באלה חמישה ספרים מזמור כמוהו." 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (2) מדוע חפץ משורר מזמורנו לברוח מפני ה' ולהיחלץ מנוכחותו המוחלטת של ה' בחייו? 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (3) בפסקה הרביעית של המזמור מבטא המשורר את התפעלותו מפלא יצירת העובר במעי אימו. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (4) לאחר שמתמודדים עם האתגרים הפרשניים במחצית השנייה של מזמור קל"ט, נותרת השאלה מה גרם למפנה בין שתי המחציות. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (6) יחסו של המשורר להשגחת ה' עליו מתהפך בעקבות הכרתו בכך שההשגחה היא חלק ממעשה הבריאה. 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג)
הרב אלחנן סמט מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (5) כיצד נקשרות זו לזו פסקאות המחצית השנייה של מזמור קל"ט ומהו המבנה של המחצית.