דילוג לתוכן העיקרי

נזיר | דף מז | כוהן משוח מלחמה

סוגייתנו עוסקת בדרגת קדושתם של אנשים שונים, ובין השאר בשאלה מי עדיף – כוהן משוח מלחמה או סגן. הטעם להעדפת הסגן הוא שהוא ראוי לעבוד במקדש, ונראה שכוהן משוח מלחמה כלל אינו עובד במקדש. כך עולה גם מן הברייתא המובאת במסכת יומא (עג ע"א) וקובעת שכוהן משוח מלחמה אינו משמש במקדש כלל, אך אביי (שם) מצמצם את החידוש ומסביר שמהתורה כוהן משוח מלחמה ראוי לשמש בשמונה בגדים אלא שחכמים אסרו זאת כדי למנוע איבה בינו ובין הכוהן הגדול, וגם בארבעה בגדים הוא אינו יכול לשמש משום 'מעלין בקודש'.

לכאורה נראה שאם מהתורה כוהן משוח מלחמה ראוי לשמש בשמונה בגדים, שימושו בארבעה בגדים פסול משום שהוא 'מחוסר בגדים', ולא רק מדין 'מעלין בקודש', אך אפשר שתקנת חכמים הייתה שהוא ייחשב ככוהן הדיוט ולא רק שאסור לו לשמש בשמונה בגדים.

אולם הרמב"ם (כלי המקדש ד, כא) פסק שכוהן משוח מלחמה משמש בארבעה בגדים, כשאר הכוהנים והכסף משנה הסביר שיש בכך מחלוקת בין הברייתות המובאות בגמרא, והרמב"ם פסק כברייתא השנייה ולא כזו האומרת שכוהן משוח מלחמה אינו משמש כלל.

הסבר אחר אפשר להציע על פי סוגיית הירושלמי, המביאה ברייתא שבה אומרים חכמים שכוהן משוח מלחמה היה ראוי לעבוד בארבעה בגדים, אלא שאינו עושה זאת כדי שלא יאמרו שראו כוהן גדול עובד בארבעה בגדים. ייתכן שלדעת הרמב"ם חשש זה אינו שייך, משום שלדעתו כוהן משוח מלחמה אינו נשאל באורים ותומים, ולכן לא יתבלבלו בינו ובין כוהן גדול.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)