דילוג לתוכן העיקרי

נידה דף נב | משמעותם של סימני הבגרות

מעיסוק בגיל שבו יכולה בת למאן, מתגלגלת סוגייתנו לדיון סימני בגרות. בעיון זה נעסוק במשמעותם של הסימנים הללו.
הרמב"ם (הלכות אישות ב, א) כותב:
"הבת מיום לידתה עד שתהיה בת שתים עשרה שנה גמורות היא הנקראת קטנה ונקראת תינוקת, ואפילו הביאה כמה שערות בתוך הזמן הזה אינן אלא כשומה.
אבל אם הביאה שתי שערות למטה בגוף במקומות הידועות להבאת שיער והיא מבת שתים עשרה שנה ויום אחד ומעלה נקראת נערה".
על פניו, השימוש של הרמב"ם בשני שמות תואר – 'קטנה' ו'תינוקת' – מיותר. אולם גם בהמשך (הלכה י) הוא משתמש בלשון דומה לגבי זכר:
"הבן משיולד עד שיהיה בן שלש עשרה שנה נקרא קטן ונקרא תינוק, ואפילו הביא כמה שערות בתוך זמן זה אינו סימן אלא שומה.
הביא שתי שערות למטה במקומות הידועות לשיער והוא מבן שלש עשרה שנה ויום אחד ומעלה נקרא גדול ונקרא איש".
החזרה על הניסוח בפעם השניה מלמדת שהמינוח הכפול אינו מקרי, ויתכן שהרמב"ם מכוון לשני מרכיבים של בגרות – בגרות פיזית ויכולות אינטלקטואליות.
יתכן שישנו מקרה שבו יש פיצול בין שני המרכיבים הללו – בגרות שכלית ובגרות פיזית. לעיל (מז ע"ב) למדנו שאשה אינה מוגדרת כאילונית קודם שתגיע לגיל עשרים, וגם זאת – רק אם יש סימנים פיזיולוגים שמוכיחים כי היא לעולם לא תתפתח ותהיה ככל הנשים. אם סימנים אלו אינם מופיעים – היא תיחשב אילונית רק כשתגיע לגיל שלושים וחמש, ואז יתברר למפרע שהיא כבר היתה בוגרת קודם לכן.
הראשונים נחלקו לגבי הגיל שבו אילונית נחשבת כבוגרת למפרע. הרמ"ה (יד רמה בבא בתרא קנה ע"ב) טוען כי מרגע שהוכח, בגיל עשרים, שהאשה שלפנינו אילונית – נתייחס אליה למפרע כאל בוגרת מגיל שתים עשרה. לעומתו, הראב"ד סובר כי ככל אשה אחרת – גם האילונית צריכה את שני התנאים: להגיע לגיל מסוים ולהביא סימנים פיזיים על מנת לקבוע את בגרותה. מכיון שסימניה הפיזיים של אילונית שונים מאלה של אשה רגילה, כאשר מתברר, בגיל עשרים, שאשה זו אילונית – נגדיר אותה למפרע כגדולה החל מהזמן שבו נתגלו בה סימני אילונית.
נראה שהרמ"ה והראב"ד חלוקים בהבנת תפקידם של הסימנים הפיזיים של אילונית. לדעת הראב"ד הם מהווים סימן לכך שהאשה הגיעה למלוא התפתחותה הפיזית האפשרית, ולכן הם יכולים להחליף את סימני הבגרות המגדירים אשה רגילה כבוגרת. לעומת זאת, לדעת הרמ"ה סימנים אלו אינם סימנים חיובייים של התפתחות, אלא רק סימנים שליליים, המעידים על כך שהאשה לא תתפתח לעולם, ולכן ניתן להגדיר אותם רק כסימני אילונית אך לא כסימני בגרות.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)