דילוג לתוכן העיקרי

סוטה | דף כג | כוהנת

הרב אברהם סתיו
18.11.2015

המשנה בסוגייתנו מונה הבדלים רבים בין גברים לנשים בתחומים הלכתיים שונים, ובגמרא נידונים ההבדלים שבין כוהן לכוהנת:

"'וכל מנחת כהן כליל תהיה לא תאכל' – כהן ולא כהנת...      
כהנת מטמאה למתים. מ"ט? אמר קרא 'אמור אל הכהנים בני אהרן' – בני אהרן ולא בנות אהרן.   
כהן אוכל בקדשי קדשים, דכתיב 'כל זכר בבני אהרן יאכלנה'".

מה משמעות ההבדלים שבין כוהן לכוהנת בתחומים אלו?

נראה שאפשר להציע שתי אפשרויות עקרוניות:

א. מכלול הדינים הללו מלמד שלמעשה אין מושג של 'קדושת כוהנת'. באופן מהותי אין הבדל בין בת כוהן לישראלית גמורה, ודינים שונים שנאמרו בה נובעים רק מקרבת המשפחה שלה לכוהנים זכרים. כך למשל נאמר שהיא אוכלת בתרומה רק משום שהיא "בֵּיתוֹ" של הכוהן, וכן אם זינתה עונשה בשרפה רק בשל כבוד משפחתה, כפי שכתב המזרחי על התורה (בראשית לח, כד): "השריפה שחייבה תורה לבת כהן אינו אלא מפני כבוד אביה".

ב. העובדה שיש צורך במקור נפרד לכל אחד מן הדינים מלמדת שבאופן עקרוני קדושת כוהנת שווה לקדושת כוהן. דינים מסוימים אינם שייכים בכוהנת, משום שאישה פסולה לעבודה או מסיבות אחרות, אך מדובר בחריגות מקומיות שאינן מלמדות על עצם קדושת הכהונה.

נראה שאפשר לחדד חקירה זו לאור ספקם של האחרונים בעניין איסור זרות בכוהנת. הגמרא בקידושין (לו ע"א) הביאה שורה של דרשות הפוסלות כוהנות מלעבוד במקדש, בשל הדרשה "בני אהרן ולא בנות אהרן". ה'פרשת דרכים' וה'אתוון דאורייתא' (סימן י"ט) הסתפקו בשאלה אם כוהנת שעבדה במקדש עוברת בכך על איסור זרות, או שמא אין כאן זרות אלא רק פסול מיוחד של "בנות אהרן". מסתבר שגם מחלוקת זו נובעת מן השאלה אם יש לבנות אהרן קדושת כהונה.

אפשרות ביניים בשאלה זו הציע בעל ה'כלי חמדה' על פרשת וישב, לאור דברי אונקלוס, שתרגם את הפסוק "ובת כהן כי תחל לזנות את אביה היא מחללת" (ויקרא כא, ט):

"ובת גבר כהין ארי תתחל למטעי מקדושת אבוהא היא מתחלא".

ה'כלי חמדה' עומד על כך שלדעת אונקלוס אין הכוהנת המזנה מחללת את קדושתו של אביה, ומאידך גם לא נאמר שהיא מחללת את 'קדושת כהונתה'. אונקלוס נוקט בביטוי "מקדושת אביה היא מתחלא", שמשמעו הוא שבת כוהן נכללת בקדושת הכהונה של אביה, וכאשר היא מזנה היא פוגעת בקדושה זו.

הגרי"ד סולובייצ'יק והרב ליכטנשטיין זצ"ל הסבירו הבחנה זו כחילוק בין שני דינים של קדושת כהונה: קדושה שהכוהן מקבל מאביו באופן ישיר, והבת מקבלת אותה כמו הבן, וקדושה הנובעת מן הזהות העצמית של הכוהן, שאיננה קיימת אצל בת כוהן.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)