דילוג לתוכן העיקרי

וירא | משפחת אברהם

קובץ טקסט

ספר בראשית פרק כב 4

וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ: (כא) אֶת עוּץ בְּכֹרוֹ וְאֶת בּוּז אָחִיו וְאֶת קְמוּאֵל אֲבִי אֲרָם: (כב) וְאֶת כֶּשֶׂד וְאֶת חֲזוֹ וְאֶת פִּלְדָּשׁ וְאֶת יִדְלָף וְאֵת בְּתוּאֵל: (כג) וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם: (כד) וּפִילַגְשׁוֹ וּשְׁמָהּ רְאוּמָה וַתֵּלֶד גַּם הִוא אֶת טֶבַח וְאֶת גַּחַם וְאֶת תַּחַשׁ וְאֶת מַעֲכָה:

בדומה לדרכנו בפרשיות הקודמות גם בפרשיה זו יש לשאול מדוע הכתוב מציין שהיתה דוקא אחר הדברים האלה – דהיינו – עקדת יצחק? רש"י סיפק את תשובתו:

בשובו מהר המוריה היה אברהם מהרהר ואומר אילו היה בני שחוט כבר היה הולך בלא בנים היה לי להשיאו אשה מבנות ענר אשכול וממרא בשרו הקב"ה שנולדה רבקה בת זוגו וזהו הדברים האלה הרהורי דברים שהיו ע"י עקידה:

רש"י קושר את הפרשיה הזאת לשתי פרשיות – עקידת יצחק מחד ולקיחת רבקה מאידך. אין ספק ששתי הקצוות הללו נוכחים בפרשה – גם הקשר לעבר וגם המשמעות לעתיד.

הפעם האחרונה שהוזכרה משפחתו של אברהם היא כזכור בספר בראשית פרק יא

וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן וְהָרָן הוֹלִיד אֶת לוֹט: (כח) וַיָּמָת הָרָן עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ בְּאוּר כַּשְׂדִּים: (כט) וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי וְשֵׁם אֵשֶׁת נָחוֹר מִלְכָּה בַּת הָרָן אֲבִי מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה: (ל) וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד:

שרי מודגשת כאן בעקרותה. בעוד שנחור לוקח את מלכה בת הרן ומוליד ממנה 8 ילדים אברהם לוקח את שרה ומוליד ממנה את יצחק. אמנם הכתובים לא מספרים את תולדותם רק לאחר מעשה העקידה – דהיינו למרות שמלכה ילדה הרבה לפני שרה והרבה יותר בנים הכתוב מתאר זאת באופן שבו מלכה טפלה לשרה 'הנה ילדה מלכה גם היא בנים לנחור אחיך' כביכול עד כאן לא ילדה מלכה – עד לפרשת העקידה – לא נולדו לה ילדים. הקרבתו של יצחק לה' היא שמאפשרת את פוריותה של משפחתו של אברהם, ומכיון שאנו יודעים על פי ההמשך שרבקה בת בתואל בן נחור היא זו שתמשיך את ביתו של אברהם וזרעו הרי שמבחינת הכתובים המשכיות זו תתאפשר רק לאחר מעשה העקידה, רק לאחר שהזרע יוקדש לה' תתאפשר המשכיותו בארץ.

דברי הרמב"ן ראויים לציינם בהקשר זה:

(כ) מלכה גם היא בעבור היותה בת הרן אחיו, היתה בשורה לאברהם שנפקד אחיו הגדול בבנים רבים מבת אחיו המת ומלשון הכתוב נראה שלא ידע באחד מהם בלתי היום, ואם היתה פקודתם בימי בחורותם אי אפשר שלא שמעו עד היום, כי אין המרחק רב בין ארם נהרים ובין ארץ כנען, והנה אברהם בצאתו מחרן בן ע"ה שנה וגם נחור זקן, ואשתו איננה בחורה, אבל עשה ה' להם נס שנפקדו בימי הזקנה וזה טעם "מלכה גם היא" ובדברי רבותינו (ילק"ש רמז תשסו) יאמר שנפקדה כאחותה:

שאלה נוספת שיש ליתן עליה את הדעת היא בדבר הזכרתם של כל בני נחור בעוד שרק בן אחד הוא באמת רלוונטי להמשך. רש"י השגיח בכך וכתב

גם היא - אף היא השוותה משפחותיה למשפחות אברהם י"ב מה אברהם י"ב שבטים שיצאו מיעקב ח' בני הגבירות וד' בני שפחות אף אלו ח' בני גבירות וד' בני פלגש:

רש"י מבין שאזכור כל הבנים בא לרמז על מקבילה למשפחתו של אברהם מבחינה מספרית סביב המספר 12. לנחור נולדו 12 בנים ולאברהם נולדו 12 בני נכדים. גם היחס – כך טוען רש"י – בין בני הגבירות לשפחות זהה והוא 4:8 לטובת הגבירות כך שמלכה יולדת 8 בנים ושפחתה 4 וכך גם רחל ולאה יולדות יחד 8 בנים ושפחותיהן 4 בנים. ברצוני רק להזכיר את הפסוקים שנאמרים לאברהם בפרק יז לאחר שהוא מבקש מאת ה':

וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל הָאֱלֹהִים לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ:

ואז הוא מתבשר

וּלְיִשְׁמָעֵאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ בִּמְאֹד מְאֹד שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל:

העובדה שישמעאל יוליד 12 נשיאים – מרמזת כאמור גם על פוריות שבאה מאת ה' מכח ברכתו לאברהם, גם כאן המספר 12 מרמז על הרעיון שהובע בראש דברינו ושנראה מדברי הרמב"ן הנזכרים לעיל והוא שפקידת מלכה כביכול באה מכח מעשה העקידה ומפקידת שרה.

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)