דילוג לתוכן העיקרי

אחרי מות | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. רש"ר הירש.

פרק יח' פסוקים ו'-ז':

 

שאלות

 

 

1.   מהו הקושי הכללי-עקרוני שעמד לפני פרשננו בבואו להסביר את הפסוקים?

2.   מה מעלה את הזיווג לכלל מצוה?

3.   איך יתכן כי "חיבור גופני" יאחד גם ב"רוח ובנשמה"?

4.   לשם השגת מצב אידיאלי זה מה מחייבת המציאות לדעתו?

5.   למה יש למנוע נשואי קרובים?

6.   איך יתכן שאהבת קרובים הינה חיובית אך לכלל נשואים אסור לה להביא?

7.   מהי הגדרתו למושג "ערוה"?

8.   בקטע האחרון של דבריו כאן מוסיף פרשננו דברים עקרוניים בטעמי המצוות בכלל ובמיוחד בעניננו, התוכל להסבירו?

 

ב.   אור החיים.

פרק יח' פסוק כד':

 

שאלות

 

1.   שתי שאלות שהשניה קשה מן הראשונה שואל פרשננו התוכל להסבירן?

2.   בקטע השני מוסיף פרשננו על השאלות קושי אחר ודוקא בו הוא רוצה לפרש את הקשיים הקודמים, מהי שאלתו?

3.   איך מסבירים חז"ל את הפסוק המצוטט מספר משלי?

4.   הידוע לך לאיזה שתי מצוות גדולה וקטנה מתכוון פרשננו ששכרם בתורה שווה?

5.   איך ניתן לפרש זאת?

6.   מהי תשובתו של פרשננו לכך?

7.   איך הוא מסיר את הפסוק בקהלת המצוטט?

 

ג.   הגיונות המקרא - ד"ר י. אלדר.

פרק יח' פסוק כד':

 

שאלות

 

1.   פרשננו רואה בפרשתנו גשר-קשר בין הפרשיות ביניהם היא נמצאת, התוכל להסביר?

2.   על סמך מה הוא מעיז לומר שהתורה דואגת "לטוהר ובריאות הגזע"?

3.   מה מלמדת את פרשננו הפתיחה לדיני עריות כפי שהוא מצטט?

4.   מה ראה משה במצרים לחיוב ולשלילה ואיך זה קשור לעניננו?

5.   מה הבעיה עם נשיאי האבות שפרשננו מכניס כאן?

6.   פרשננו מוכיח מן האיסורים השונים כי אינן רק "לדאגה גופנית וגזעית בלבד" מנין לו זאת ומה מסקנתו?

7.   התוכל להגדיר "טוהר הנפש" ביחס לכאן?

8.   פרשננו מחדש את הקשר וההבדל גם יחד שבין טומאה ותועבה, התוכל להסבירו?

9.   מהי מטרת כל הציוויים האלה?

 

ד. בכור שור.

פרק יח' פסוקים כג', כח', כט':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי לדעתו בפסוק כח' ומהי תשובתו?

2.   מהו חידושו בביאורו לפסוק כט'?

3.   מהו הקושי בפסוק כג'?

4.   ברצותו לפרש קושי זה עובר פרשננו לדרך ביאור מיוחדת, למה ומה היא נותנת לו?

 

ה. ספורנו עם פירוש הרב י. קופרמן.

פרק יח' פסוקים כד', כה':

 

שאלות

 

1.   פרשננו רואה בפסוקים אלה סיום כולל לכל הפרשה, מה מביאו לכך?

2.   מהי אותה הכללה שפרשננו לומד כאן?

3.   פרשננו קובע כי גם אצל הגויים היו "קריבה וגילוי" מנין לו זאת ומה חשיבות יש לכך?

4.   מהו הקושי האפשרי בפסוק כה'?

5.   איך פרשננו מתרצו?

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)