דילוג לתוכן העיקרי

אמור | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. בכור שור.

פרק כא' פסוקים ג'-ד':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי בפסוק ומהי תשובת פרשננו?

2.   התתכן תשובה שונה מזו ומהי?

3.   התוכל להסביר בפירוט מהו הדין בדיוק ומה הדוגמאות המובאות במקרים שונים?

4.   מהו הדיוק שפרשננו לומד מן פסוק ג' ומה הדין?

 

ב. ספורנו עם פירוש הרב י.קופרמן.

פרק כא' פסוקים ו', ז':

 

שאלות

 

1.   לכאורה מה הקושי בראשית פסוק ו'?

2.   בכבודו של מי כאן מדובר?

3.   למה אסור לכהן למחול על כבודו בניגוד לתלמיד חכם?

4.   איך כבוד הכהנים הוא כבוד האל ולמה מחילה על כך היא חילול שמו?

5.   איך מסביר פרשננו את החזרה ללשון יחיד בפסוק ז'?

6.   מה פירושו לנאמר: "בעל בעמיו" ואיך זה מסייע לו כאן?

7.   איך הוא יכול "לחלל את כבודו, ומה התוצאה?

8.   "החילול של זרעו מונע מראש מהם מלהיות ראויים לקדושת כהן" איך זה פועל הלוך ושוב?

 

ג. רש"ר הירש.

פרק כא' פסוק י': אשר יוצק:

 

שאלות

 

1.   פרשננו מוצא כאן מקום להגדיר את תפקידו הייחודי של הכהן הגדול, בעצם מה הבעיה שלו?

2.   משיחה ובגדים - מה הם באים לסמל ולהדגיש כל אחד?

3.   מה משמעה של: "נצח הכלל" ובמה הכהן הגדול מבטאה.

4.   "מסילת חיים של שמחת נצח בה" התוכל להסביר ולפרט?

5.   מה תובעת התורה מן הכהן הגדול בקשר ליחסיו עם משפחתו בקרובה?

6.   למה לא ניתן לו להתאבל - כאונן - על צערו הפרטי?

7.   איך בכל זאת הוא מצווה על מת מצוה?

8.   מקריב אל אינו אוכל מן הקדשים, פורם למטה, הולך אחריהם מרחיק" איך זה מוסבר מבחינת המעשה וההרגשות?

9.   "עליו להורות ביתר שאת את כח החיים ושמחתם" מה בדיוק מבקשים מן הכהן הגדול?

10.   מהו הרעיון הכולל של כל זה?

 

ד. רמב"ן.

פרק כא' פסוק יג':

 

שאלות

 

1.   לכאורה מה הקושי?

2.   מהו כאן הלאו הבא מחלל עשה?

3.   מהו הציווי לפי זה?

4.   מה מוסיף בתורת כהנים?

 

ה. ספר החינוך.

פרק כא' פסוק יג':

 

שאלות

 

1.   בקטע הראשון מסביר בעל ספר החינוך את הדין באופן מפורט, התוכל לבארו?

2.   מהו "יעקר הטוב שבאדם" ואיך זה מתבטא?

3.   מהי המסקנא מכך כלפי הכהן הגדול?

4.   איזו שאלה מעורר פרשננו: "שמא תאמר"...?

5.   מתי היא נפסלת ולמה?

6.   מה נאמר בגמרא ביבמות - שפרשננו מצטט כאן?

7.   התוכל לשער למה בכל זאת אין ההלכה כך?

 

ו.   חזקוני.

פרק כא' פסוק יד':

 

שאלות

 

1.  מה הקושי-הקשיים שפרשננו מעלה כאן - בעקבות הנאמר בגמרא - על כל המקרים שמוזכרים בפסוקנו?

2.   פרשננו - בעקבות הגמרא - מסביר ומנמק כי בדיון כך כפי שכתוב היה צריך להיות כתוב, התוכל כתוב, התוכל לחזור ולהסביר?

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)