דילוג לתוכן העיקרי

בחוקותי | תשנ"ט

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
08.05.1999
קובץ טקסט

צרור המור.

פרק כו' פסוק ג'-ד':

 

שאלות:

 

1.   מה הקושי המדריכו בפירושו לפסוק ג'?

2.   תשובתו לכאורה טכנית - מהי?

3.   מהי המיוחדות של מצווה השמיטה ולמה היא כל כך בלתי הגיונית?

4.   מה אם כן מסקנתו בסוף דבריו בפירוש לפסוק זה?

5.   איך פסוק ד' מתחבר הגיונית לפסוק הקודם?

6.   מהי הגדרתו לגשם ומה גרוע כל כך בבצורת?

 

מלאכת מחשבת.

פרק כו' פסוק לד':

 

שאלות:

 

1.   מהי שאלותו הגדולה בראשית דבריו עפ"י כל המפרשים?

2.   למה "בפרשהה זו אין מקום להתעוררות זו"?

3.   מתי אכן כך היו הדברים לדעתו?

4.   מתי ועל סמך מה טוען פרשננו כי המציאות היתה שונה מכך?

5.  מהי ההוכחה מן הכתוב בדברי הימים ב' פרק לוי?

6.   פרשננו מחלק את עניו הוצאת הארץ את כוחה ופירותיה לשני סוגים שונים, מה הם?

7.   לאור זאת מה בדיוק קרה ומתי?

8.   איך כל זה נוגע לעניו שמיטה.

 

מדרש רבה.

פרק כו' פסוק מב':

 

שאלות:

 

1.   מהו הקושי האפשרי בפסוק עליו המדרש בונה את רעיונותיו?

2.   בעצם מהי שאלתו של המדרש ואיך בכלל ניתן לשאול   ולהשיב על כך?

3.   דעות שונות נאמרו כאן ביחס למועד פקיעת זכות אבות, התוכל למיינם ולהסיברם?

4.   מהי דעתו של ר' יודן ואל מה הוא מכוון דבריו?

5.   מהי דעתו של ר' אתא ומה הבשורה בדבריו?

 

רמב"ן.

פרק כו' פסוק מ':

 

שאלות:

 

1.   מה הקושי האפשרי בפסוק?

2.   פרשננו מנסה להוציא את הפסוק הזה מתוך ההקשר הכללי של חורבן ואסון, מה מביאו לכך?

3.   בעצם מה טוען כאן פרשננו?

4.   האם הועבדות מאשרות את דבריו?

5.   מהי מסקנתו מכל זה?

6.   מה הן שתי הבריתות המוזכרות כאן ומה ההבדל ביניהן?

7.   הרמב"ן כידוע עלה לארץ בסוף ימיו, היש לדעתך לעובדה זו השלכה על פירושו זה כאן?

 

מדרשי תורה להקדוש ר' אנשלמה האשתורקי הי"ד.

פרק כו' פסוק מב': והארץ אזכור:

 

שאלות:

 

1.   מה הבעיה עם יצחק המצריכה ביאור?

2.   מהי תשובתו הארשונה של פרשננו?

3.   בפירושו השני לשאלה זו אומר פרשננו "שאין צריך" למה?

4.   בפירושו השלישי הוא מדבר על אפשרות "שלא יהיה זכות אבות" - מה יקרה אז?

5.   בפירושו הרביעי אוה נוקט דרך שונה, מהי ואיך הוא מפרש בכך את הענין?

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)