דילוג לתוכן העיקרי

בלק | תשס''ב

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. מדרשי תורה.

פרק כב' פסוק ל':

 

שאלות

 

1.   מה בדיוק דעת גדולי המפרשים ומה הם ארבע הסיבות השונות שרק עבורן משנה הקב"ה את הטבע?

2.   התוכל למצוא את המכנה המשותף ו/או את ההבדל בין הסיבות הנ"ל?

3.   איך הוא מפרש את "טענתם" של גדולי המפרשים והאם הוא מסכים עמהם?

4.   איך פרשננו מבאר את המאמר בפרקי אבות בדבר בריאת דברים "בין משמשות" ולמה דוקא "בין השמשות"?

5.   איזה "תועלות" מוצא פרשננו בכל הענין הזה?

6.   פרשננו מתאר את היחסים הסבוכים בין בלעם לבין בלק ובין שריו, התוכל להסביר?

7.   פרשננו קובע כי אכן יש תופעות נדירות של כעין דיבור אצל בעלי חיים, מה מביאו לכך?

8.   במה סיפור הפרה והעגל מסייעים לו?

9.   מה היו מחשבותיו של בלעם ואיך הוא הסביר לעצמו את התופעה הזו?

10. נבואתו של בלעם היתה רק לתועלתם של ישראל, איך ניתן להוכיח זאת ובמה זה עונה על הקשיים?

11. למה משתמש יחזקאל הנביא בלשון "ואתה בן-אדם"?

12. מה לפי זה היתה מטרת התורה בהביאה כל זה לידיעתנו?

 

ב. מלאכת מחשבת.

פרק כב' פסוק ל':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי בפסוקים עליו מנסה פרשננו להשיב?

2.   מה טענה האתון?

3.   במה היתה התנהגות בלעם כה חמורה?

4.   לפי זה מה "עשתה" האתון לצורך זה?

 

ג. ספורנו עם פירוש הרב י.קופרמן.

פרק כב' פסוק לב':

 

1.   פרשננו מבחין בצורך להבין את הענין עפ"י "אותות" עוד לפני כל נחש, למה זה חשוב לו?

2.   למה אין זו תוכחה על הכאת האתון?

3.   על מה אם כן באה התוכחה ובמה היא בכך יותר חזקה?

4.   למה אין ה"שטן" בא כאן כעונש או כפגיעה בבלעם?

5.   לשם מה בכל זאת באה ההתנגדות?

6.   למרות שבלעם לא ראה את אשר ראתה האתון, למה בכל זאת לא נבעת ונרעש?

7.   מהי אם כן הכבדת הלב?

8.   מה בדיוק קרה עם דוד?

9.   במה ולמה בחר דוד?

 

ד. אור החיים.

פרק כב' פסוקים לב', לג':

 

שאלות

 

1.   מהי שאלתו בקטע הראשון?

2.   מהי תשובת פרשננו?

3.   מה היתה "תכלית הכוונה בדבר המלאך"?

4.   בקטע השני מסביר פרשננו את ירידתו הרוחנית של בלעם שהתבטאה גם פיזית, תסביר.

5.   מה הקשיים בפסוק לג'?

6.   למה חז"ל קבעו שהאתון נהרגה?

7.   מה בדיוק קרה כאן לפי כל הפירוש?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)