דילוג לתוכן העיקרי

בראשית | תשס''ד

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. הכתב והקבלה.

פרק א' פסוק כז':

 

שאלות

 

1.  מה כתבו המפרשים ולמה פירוש זה לא נראה לו מתאים?

2.  תשובה מרחיבה ומפרטת למה נקרא הצאצא-הבן דוקא בשם זכר, התוכל להסביר ולפרט הסיבות?

3.  הסבר מורחב נותן פרשננו על סיבת קריאת שם הבת - נקבה התוכל לפרט?

4.  בעצם למה כל זה כל כך חשוב לו?

 

ב. תוספת ברכה.

פרק ב' פסוק ג:

 

שאלות

 

1.  מה הקושי של פרשננו?

2.  למה גם אחרי פירוש הרמב"ן הדבר לא נראה לו?

3.  מהי תשובתו הראשונה על בסיס עקרוני פרשני כללי ולמה בכל זאת הוא אינו מסתפק בכך?

4.  בהמשך נותן פרשננו תשובה עפ"י סדר הפסוק. תשובה זו הנה עקרונית ויש לה השלכה הלכתית , מהי התשובה במפורט?

5.  איך עפ"י זה מתפרש פסוקנו כאן?

 

ג.  העמק דבר.

פרק ב' פסוק ה':

 

שאלות

 

1.  לכאורה מה הקושי?

2.  איך הוא מפרש את הפסוק:  "מלך לשדה נעבד" ומה שייכותו לכאן?

3.  שיח - תפילה - מה הכוונה העמוקה בכך?

4.  "מגיע ע"י מפגיע של עבודה" מה פירוש?

5.  מהי הגדרתו למושג: "עבודה"?

6.  מהו ההבדל הגדול בין כל מצוות התורה לקרבנות או תפילה?

7.  מה ענין ברכות הנהנין לכל זה?

8.  איך ירבעם בן נבט שייך לכאן?

9.  לבסוף איך מפרש כאן פרשננו את הקשר בין שיח לבין שדה?

 

ד. תורה משה - האלשיך הקדוש.

פרק ב' פסוקים טז', יז':

 

שאלות

 

1.  מה קושי מוצא פרשננו?

2.  תשובתו בקטע הראשון תמוהה, התוכל להסבירו?

3.  מהו בדיוק מענהו בקטע "ועל דרך הפשט" ומה הרעיון בכך?

4.  איך הוא מנסה להסביר את: "ממנו"?

5.  מהו הקושי או הקשיים בפסוק יח' לדעתו?

6.  איך הוא מסביר את הקשר הישיר בין האכילה לבין המיתה?

 

ה. הרב י. מ. לאו.

פרק ב' פסוק יח':

 

שאלות

 

1.  שלוש שאלות שונות מוצא פרשננו בפסוקנו, התוכל למנותם, להסבירן ולמצוא את ההבדל ביניהן?

2.  הכרת הטוב ולעומתה כפיות טובה,, התוכל להגדירן ביחס בין בני אדם וביחס אל הקב"ה?

3.  מה "חשש" הקב"ה ואיזה דרך מצא להשפיע על האדם?

4.  מה קרה למעשה ואיך רש"י מסביר זאת?

5.  מה מסקנת פרשננו?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)