דילוג לתוכן העיקרי

וזאת הברכה | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
15.10.2000
קובץ טקסט

א. משך חכמה עם פירוש הרב י. קופרמן.

פרק לג' פסוקים כח'-כט':

 

שאלות

 

1.   קרא בשנית את הפסוק ומצא פירוש פשוט - אם אפשר - לנאמר בו.

2.   מה הקשיים העשויים להתעורר למקרא הפסוק?

3.   פרשננו מבאר כאן בפעם נוספת את דעתו על הגדרת הנס ומהותו, התוכל להרחיב ולהסביר?

4.   מה בדיוק קרה בימי שמעון בן שטח ומה פרשננו רוצה ללמוד מכך?

5.   האם נס או שינוי בטבע הוא סימן חיובי או לא?

6.   מתי ואיך הקב"ה "יהפוך הסידור בטבעי" ולאיזה צורך?

7.   איך הוא מסביר "ובגאותו שחקים"?

8.   אל מה תשמש החרב ומה זה בא לסמל?

9.   התוכל לסכם ולהסביר מהי דעתו והגדרתו למושגים טבע ונס?

 

ב.   רבינו בחיי.

פרק לג' פסוק כט':

 

שאלות

 

1.   מה מכריחו לפרש כי הפסוק אינו עוסק בעולמנו זה כי אם בעולם הבא?

2.   איך הוא מסביר: "עם לבדד ישכון" בתור ברכה?

3.   מה הבעיה עם "תכלית הגמול" ואל מה מוביל פרשננו?

4.   מהו הקושי במלה: "עם" ואיך הוא מסביר זאת כאן?

5.   "מגן וחרב" מה הם לדעתו?

6.   מהו אותו: "כלל גדול לכל היעודים בתורה"?

7.   מיהו אותו "מלך ישראל" ומה היה ראוי להעשות אתו ועל ידו?

8.   במה ולמה רצה משה לחתום דבריו?

 

ג.   מדרש אריאל.

פרק לג' פסוק כט':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי שלו עליו הוא מנסה להשיב?

2.   מתי ולמה תתגאה בחרב?

3.   מה גורם לכל זה?

4.   מה פירוש "שהחרב שייכת באמת לעשיו" ומה לכאורה הקושי בכך?

5.   איך בכל זאת זה מסתדר?

 

ד.   חזקוני.

פרק לג' פסוקים ח'-יב':

 

שאלות

 

1. מה הקושי בפסוק ח' ובמה התשובה כאן עונה על כך?

2.   הידוע לך על תשובה אחרת?

3.   מה הרבותא שאף בישראל לא קם נביא כמו משה?

4.   שתי תשובות שונות נותן פרשננו לענין "פנים אל פנים", מה הן ומה ההבדל ביניהן?

5.   מה מכריח את פרשננו לפרש את "מורא" באופן כל כך שונה מן המקובל?

6.   בעצם מהו פירושו ומה מסקנתו מכך?

 

ה.   אור החיים.

פרק לד' פסוק י':

 

שאלות:

 

1.   פרשננו קובע כי מהלה: "קם" כאן היא לשון עבר, מה מביאו לכך ומה זה משנה?

2.   איך הוא מפרש: "עוד" ולמה?

3.   מה הרעיון שכל נבואתו של משה באה "באמצעות ישראל" ומה המסקנא או התוצאה של זה?

4.   איך שייכים האותות להכרת ה'?

5.   למה כתוב פעמיים ענין האמונה של העם במשה ומה זה בא ללמדנו?

6.   התוכל להסביר למה פרשננו פירוש "יד חזקה" ו"מורא גדול" כפי שפירש ומה הוא רוצה לחזק בכך?

7.   מהו חידושו בענין: "לעיני כל ישראל"?

8.   האם זה לשבח או לגנאי לישראל?

9.   מה - לפי זה - מעמדנו אנו לענין זה?

10.   האם ה"תוצאות בשטח" אישרו את הערכותיו?

 

ו.   צרור המור.

פרק לד' פסוקים י'-יא':

 

שאלות

 

1.  התוכל להסביר את דעת פרשננו - עפ"י פירושו בפסוק יוד - מה ההבדלים בין משה לשאר הנביאים?

2.   איך הוא מרחיב את דברי הנביא מלאכי המצוטטים?

3.   על איזה קושי אפשרי מנסה פרשננו לענות בדברו בפסוק יא'?

4.   התוכל להסביר את המשל המצוטט כאן בארמית ממסכת מנחות פה ע"א?

5.   במה התבטאה גבורתו של משה וגודל לבבו?

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)