דילוג לתוכן העיקרי

ויגש | תשנ"ט

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

אם למקרא לרבי אליהו בן אמוזג, פרק מ"ד, פסוק לב:

 

שאלות:

1.   מהו הקושי בפסוק?

2.   מהי התשובה המקובלת בדברי חז"ל?

3.   מהי תשובתו של פרשננו?

4.   במה תשובה זו הינה שונה מכל השאר?

5.   מהי השקפתו המהפכנית של פרשננו שחורגת מן הפירוש המסויים לפסוקנו?

6.   התוכל להסביר רעיון זה?

 

 

רמב"ן, פרק מ"ה, פסוק יא:

 

שאלות:

1.   מהו הקושי האפשרי לדעתו? 

2.   מהי האבחנה של פרשננו בין הנאמר ליעקב לבין הנאמר לאחים ולמה זה דרך כבוד?

3.   תוך כדי פירושו מסביר פרשננו בעייה נוספת שהיתה ליוסף.   מהי ואיך היא נפתרה?

 

 

רד"ק, פרק מ"ה, פסוקים יא-יב:

 

שאלות:

1.   מהו הקושי בקטע הראשון ומהי תשובת פרשננו בדבריו?

2.   בקטע השני בפסוק יא מסביר פרשננו בעייה.   מהי?   מה היתה דרך הפתרון של יוסף?

3.   "מדריך המוסר", איך ולמה?

4.   מהו הקושי בפסוק יב לדעת פרשננו ואיך הוא מסבירו?

 

 

רש"ר הירש, פרק מ"ו, פסוקים ב-ד:

 

שאלות:

1.   מהי השאלה המתבקשת כאן ועל סמך מה בפסוקים בונה אותה פרשננו?

2.   גם השימוש בשם "יעקב" כאן מוסיף לכך.   למה?

3.   מה היתה פנייתו של הקב"ה כאן ומהי תשובתו של יעקב לכך?

4.   לבסוף עונה לו הקב"ה בשני מישורים, האחד במישור הכללי והשני במישור האישי.   התוכל להסביר ולפרט?

 

 

תורת משה - האלשיך, פרק מ"ז, פסוקים א, ו:

 

שאלות:

1.   על שלוש שאלות שונות עונה פרשננו בפירושו לפסוק א; התוכל למנותם ולהסביר את התשובות?

2.   בפסוקים ב, ג, ד ממשיך פרשננו להסביר בפירושו מה היתה הבעייה שמפניה הם חששו ואיך הם פתרוה.   התוכל להסביר?

3.   מה ראה פרעה, איך הגיב ולמה?

4.   מה רוצה פרשננו ללמדנו בכל העניין הזה?

 

 

צרור המור, פרק מ"ז, פסוק כ.

 

 

תועליות להרלב"ג, פרק מ"ז, פסוק כב:

 

שאלות:

 

1.   פרשננו בכל פירושו רוצה ללמוד מוסר השכל כללי.   מה הבעייה כאן עליה הוא מנסה לעמוד?

2.   מי הם "הכהנים" לדעתו כאן? 

3.   מה בדיוק הוא מציע למושל לעשות ולמה?

4.   מניין לו שפרעה התנה זאת?

5.   מה לדעתו היו הסכנות שנמנעו ע"י כך?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)