דילוג לתוכן העיקרי

וישלח | תשס''ג

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. תועליות להרלב"ג.

פרק כח', פסוק י':

 

שאלות

 

1.   פרשננו - כדרכו בפירושו - מחפש את מוסר ההשכל בכתובים, לכאורה מה הקושי כאן?

2.   מה: "אין ראוי לאדם..."?

3.   מה כן "ראוי שיבחר האדם"?

4.   היש בזה מתן ציון כלשהוא ליעקב או רק תיאור ענין?

 

ב.   רד"ק.

פרק לג' פסוק א'-ג':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי בפסוק א' עליו עונה פרשננו?

2.   מהו הסברו לפסוק ב'?

3.   מה בדיוק עשה יעקב לדעתו בביאורו לפסוק ג' והאם זהו פשט הכתוב?

 

ג.   רש"ר הירש.

פרק לג' פסוק א':

 

שאלות

 

1.   כידוע פרשננו רואה את פרשת יעקב ועשיו כדגם להתנהגות ישראל ואומות העולם, מה בעיתו כאן עליה הוא מנסה להשיב?

2.   מה תובע פרשננו מאתנו בהתנהגותנו עם "עשיו"?

3.   למה דוקא כאן הוא לומד ש"אין סומכין על הנס"?

 

ד.   המשתדל.

פרק לג' פסוקים ב', ד':

 

שאלות

 

1.   מהי שאלתו בבואו לפרש את פסוק ב' ומהי תשובתו?

2.   היש לך הסבר למה לא חילק אף את האנשים לשני מחנות כמו את הרכוש?

3.   מה הקושי בפסוק ד' ואיך ענין הניקוד מלמעלה מעצים קושי זה?

4.   דרכים שונות מציע פרשננו בפירוש הענין, התוכל למנותם ולהסבירם?

5.   האם פרשננו רואה כאן את התנהגות האחים כאחוה?

 

ה.   רש"ר הירש.

פרק לג' פסוק ד':

 

שאלות

 

1.   האם בכלל יש קושי שיש לפרשו ועל מה בדיוק בונה פרשננו את דבריו?

2.   איך הוא מגדיר בכיה ובמה הוא שונה מנשיקות או סימני קירבה אחרים?

3.   פרשננו רואה בעשיו את האב-טיפוס לאומות העכשוויות שאת מידותיו הן ירשו, מה פרשננו רוצה להוכיח כאן?

4.   בן בנו של אברהם - במה זה עשוי להתבטא ומה זה מחייב?

5.   איך כיבוד זכויות מלמד על אופי והתנהגות?

6.   מהי משאלתו-מסקנתו של פרשננו בכל זה?

 

ו.   תורה משה - האלשיך.

פרק לג' פסוקים ג', ד':

 

שאלות

 

1.   מה הקשיים שפרשננו מוצא בפסוק ג' ואיך הוא מנסה להסבירם?

2.   פרשננו בבואו לפרש את פסוק ד' מנסה לקבוע שהיה כאן תהליך שתחילתו כוונה שלילית אך סופו הסכמה, התוכל לבארו?

3.   פרשננו קובע כי הבכי היה לסיבות שונות אצל שני האחים, הסבר.

4.   מה הבעיה עם ההשתחוויה אותו מנסה פרשננו להסביר?

5.   לפי זה אל מי השתחווה יעקב?

 

ז.   רד"ק.

פרק לג' פסוק ד':

 

שאלות

 

1.   מה הבעיה עם "וירץ" ומהי מסקנת פרשננו?

2.   פרשננו מצטט מדרש רבה על מהות הניקוד, מה ניתן ללמוד מכך לעניננו?

3.   ר' שמעון אכן חושב ש"באותה שעה נשקו בכל ליבו" למה זה חשוב לו להדגיש ומהי מסקנתו?

4.   ר' ינאי אינו מרפה וחושב באופן שונה, מה מביאו לכך?

5.   שניהם בכו כל אחד מסיבה אחרת, על מה בדיוק בכו?

 

ח.   אור החיים.

פרק לג' פסוק ט':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי הסגנוני-לשוני בפסוק עליו שואל פרשננו?

2.   מהי תשובת פרשננו לאופן דיבורו זה של עשיו כאן?

3.   מהי תשובתו המנומקת של יעקב על טענות עשיו?

4.   מה בעצם - לפי זה - רצה עשיו בתחילה, איך יעקב סיכל זאת ומה העובדות מוכיחות?

File

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)